Research situation at the National University of Itapúa-Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa16item250Keywords:
Research, Diagnosis., Repository, University, Virtual libraryAbstract
The research is developed in a time with unprecedented characteristics due to the pandemic situation that impacts the country and the whole world; and, in this area, the situational analysis is carried out with the purpose of providing a diagnosis on the research at the National University of Itapúa (UNI) and as an action-contribution of the research, update the virtual repository of the UNI´s Library, which aims is to accompany the process for quality assurance of higher education and overcome negative effects that the lack of reliable and accessible scientific information produces on the quality of education. The study is phenomenological, natural, case study type, non-experimental cross-sectional design, qualitative approach. The unit of analysis is the UNI, the universe of study is the academic units and the Research and Environment Directorate (DIA). The relevant results denote that at UNI and in all academic units, the regulatory framework is formally established in terms of declared policies, plans, programs, as well as in the Mission and Vision. The research development structure at UNI is sufficient, there is a need for a larger budget for the knowledge production process, researchers training, incentives and programs which count with a financial backing. Relevance: enabling a virtual space in the UNI Library, with proven scientific validity. Influencing factors: relevance of investigations concluded with the areas of knowledge, lack of motivation among teaching professionals towards scientific production, need to manage with an innovative approach. The achievement of the strategic objectives established for research at UNI is in process; improvement plans foresee positive actions. The UNI scientific repository is updated with the management and incorporation of thirty (30) research conducted in the years 2018 and 2019, classified by area of science.
Downloads
References
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. (2020). Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. Obtenido de http://www.aneaes.gov.py
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. (2019). Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. Obtenido de: http://www.aneaes.gov.py/aneaes/datos/Mecanismo/01_Mecanismo_de_evaluacion_institucional.pdf. Asunción.
Asociación de Universidades del Grupo Montevideo. (2018). Aportes de AUGM a la Conferencia Regional de Educación Superior 2018. En AUGM (Ed.), III Conferencia Regional de Educación Superior 2018. Córdoba. Recuperado el 14 de 01 de 2021, de http://grupomontevideo.org/sitio/noticias/augm-hace-publica-su-propuesta-para-la-iii-conferencia-regional-de-educacion-superior/
Álvarez Bornstein, B. Montesi, M. (2020). Investigación interdisciplinaria e impacto social: análisis de medios sociales. Scopus Elsevier, 4-18.
Bozkir, V. (2020). Asamblea General de Miembros-UNESCO.
Centro de Investigación e Innovación Educativa. (2013). Propuesta de Agenda de Investigación en Educación. Ministerio de Educación y Cultura. Asunción.
Consejo Nacional de Educación Superior. (2020). Consejo Nacional de Educación Superior. Obtenido de Resolución CONES Nº 700/2016. Asunción.
Congreso Regional de Educación Superior. (2018). Aportes. Córdoba.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2018). Política Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2018. Obtenido de Plan Nacional de Ciencia, Tecología e Innovación 2017-2030: https://www.conacyt.gov.py/politica-cti-2018
D’Andrea, R. E, Zubiría, A, Sastre Vazquez, P. (s.f.). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Obtenido de http://extension.unicen.edu.ar/jem/completas/188.pdf
Dávalos, L. (2019). Ciencia en Paraguay, una radiografía cuantitativa. Asunción.
Dávalos, L. (2020). Ciencia en Paraguay. Ciencia en Paraguay-Análisis Documental - 1990-2020. (S. C. Paraguay, Ed.) Asunción.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. IESALC-UNESCO.
Domínguez Gaona, María del Rocío; Jikta Crová, Rosario del Carmen; Medina Landeros. (2015). La investigación colaborativa: las creencias de docentes de lenguas. Revista Iberoamericana de Educación Suprior, IV(17), 119-134. doi:10.1016/j.rides.2014.09.001
Gomez Campo, E., Tenti Fanfani, V. (1989). Universidad Profesiones. Crisis y Alternativas. Buenos Aires: Miño y Dávila
Palamidessi, M., Gorostiaga, J., Suasnábar, C. (Enero de 2014). El desarrollo de la investigación educativa y sus vinculaciones con el gobierno de la educación en América Latina. Scielo, 36(143), 49-66. Recuperado el 14 de 01 de 2021, de Perfiles Educativos: Palamidessi, Mariano I., Gorostiaga, Jorge M., & Suasnábar, Claudio. (2014). El desarrollo de la investigación educativa y sus vinculaciones con el gobierno de la educación en América Latina. Perfiles educativos, 36(143), 49-66. Recuperado en 19 de enero del 2021
Escuela de Posgrado (2020). Escuela de Posgrado. Obtenido de http://www.postgrado.uni.edu.py/index.php/institucional/mision-y-vision/
Escuela de Posgrado (05 de 02 de 2020). Plan de Desarrollo. Obtenido de http://www.posgrado.uni.edu.py/index.php/institucional/
Consejo Nacional de Educación Superior. (2013). Consejo Nacional de Educación Superior. Obtenido de http://www.cones.gov.py/ley-4995-de-educacion-superior/
UNESCO-IESALC. (25 de 09 de 2020). Educación Superior para todas las personas. Obtenido de: http://www.iesalc.unesco.org/2019/09/26/es-imperativo-que-las-universidades-de-la-region-profundicen-esfuerzos-en-la-investigacion-y-los-ods/
Wagner, P., Hirschon Weis, C., Wittrock, B., Wollman, H. (1999). Scielo México. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=4848168&pid=S0185-2698201400010000400068&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Nilse Graciela Ferreira Altamirano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.