Gestión Académica enfocada desde la Calidad, de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad Nacional de Itapúa – Paraguay

Gestión Académica enfocada desde la Calidad, de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad Nacional de Itapúa – Paraguay

Authors

  • Nilse Graciela Ferreira Altamirano

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa5item63

Keywords:

management, quality, Academic Management, organizational structure, criteria for quality, improvement plan

Abstract

The research work addresses the Academic Administration, Faculty of Economics and Administrative Sciences, National University of Itapúa, Paraguay, from the quality approach, describes its position, answering questions about the "doing" and from the "must do "management, recognizing

the principles of quality present in both academic and administrative management and the factors that influence the attainment of Quality.

The level of research is exploratory and descriptive, phenomenological approach and multimodal or mixed. The study universe consists of principals, teachers, students, graduates and business executives. The instruments were applied to 42% of the population.

The findings permit the inference that the institution is characterized by an organizational structure consistent with the needs, consistent in its internal functioning, with evidence of compliance with its purposes, mission and objectives. The administrative and financial procedures are appropriate medium according to the allocation, implementation and control the budget required to implement the Educational Project. These factors position the institution to a large extent on the quality parameters.

According the research results, we propose an improvement p l an, wh i ch h i gh l i ghts the need for enhanced communication, training, upgrading, human resource focus, reviewing the budget to meet the development plan, implement mechanisms for monitoring, evaluation and development of the degree of fulfillment of educational projects and quality standards to ensure the permanence of the institution in the market and in time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilse Graciela Ferreira Altamirano

Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Idiomática - Especialista en Docencia Universitaria por la Universidad Nacional de Itapúa (UNI)

References

CAMPBELL, Susan M., Del caos a la confianza, Estrategias para sobrevivir en el nuevo entorno laboral, Paidós, Buenos Aires, Argentina, 1997

CUATRECASAS, Luis, Gestión Integral de la Calidad, Implantación, Control y Certificación, Ediciones gestión 2000 S.A., Barcelona, España, 2001.

DECRETO Nº 5181, de la Presidencia de la República, Ministerio de Hacienda.

DRUDIS, Antonio, Gestión de Proyectos, cómo planificarlos, organizarlos y dirigirlos, Ediciones Gestión 2000, 2ª Edición, Barcelona, España, 1999.

ENCICLOPEDIA DE LA PSICOPEDAGOGÍA, Editorial Océano, 2002.

FaCEA, Proyecto de Creación, año 1997.

FARJAT, Liliana, Gestión Educativa Institucional, De las intenciones a las concreciones, Lugar Editorial S.A., Buenos Aires, Argentina, 1998.

FERNÁNDEZ, Pitta, Investigación cuantitativa y Cualitativa. (En Mario Morales, Material apoyo)

FERREIRA, Nilse, Ensayo “Las Universidades Públicas, la Gestión Estratégica y la Calidad Total, Módulo: Epistemología I, Doctorado en Gestión y Educación, Universidad Nacional de Itapúa, Paraguay, año 2006.

FERREIRA, Nilse, Trabajo sobre Aplicación del Modelo para definir lo que queremos hacer, Módulo: Gestión Estratégica, Doctorado en Gestión y Educación, Universidad Nacional de Itapúa, Paraguay, año 2005.

FERREIRA, Robert, Tesis (no publicada) en Administración Estratégica de Negocios, Masterado U.C. Itapúa, Paraguay, 2005.

FERREYRA, Horacio A. y Otros, Diseñar y Gestionar una educación auténtica, Desarrollo de competencias en escuelas situadas, Ediciones novedades Educativas, 1ª Edición, Buenos Aires, Argentina, 2006.

GARCÍA R., Joaquín y otro, Jóvenes, Universidad y compromiso social, una experiencia de inserción comunitaria, Narcea S.A. de Ediciones, Torrejón de Ardoz, Madrid, España, 2002.

HELLER, Robert, Compilaciones sobre Gerencia Moderna, Ediciones Macchi, Buenos Aires, Argentina, 1994.

HERNÁNDEZ S., y Otros, Metodología de la Investigación, Editorial McGraw-Hill, 3ª. Edición, México, D.F., año 2004.

JIMÉNEZ, Bonifacio (editor), Evaluación de Programas, centros y profesores, Proyecto Editorial DOE (Didáctica Organización Escolar), Editorial Síntesis S.A., Madrid, España, 2000.

LEPELEY, María Teresa, Gestión y Calidad en Educación, Editorial McGraw-Hill, Santiago de Chile, 2001.

MANUAL DE EDUCACIÓN, Editorial Océano, 2002.

MARTÍN F., Evaristo, Gestión de Instituciones Educativas Inteligentes,un manual para gestionar cualquier tipo de organización, McGraw-Hill Interamericana de España, México, 2001.

MATERIAL elaborado por la Universidad del Norte de Chile, para el curso de especialización en Administración Educacional, Módulo Administración Organizacional educativa, organizado por la U.C. Sede Regional Itapúa-2002.

MATERIALES proveídos por los tutores de los diferentes módulos del Post Grado en Gestión Educacional, organizado por la Universidad Nacional de Itapúa, Paraguay, año 2005.

PALLADINO, Enrique, Diseños curriculares y calidad educativa, 1ª. Edición, 2ª reimpresión, Espacio Editorial, Buenos Aires, Argentina, 2005.

RICCO, Rubén Roberto, Calidad Estratégica Total, Diseño, Implementación y Gestión del Cambio Estratégico Imprescindible, Macchi Grupo Editor S.A, 2001.

RUIZ, José M., Cómo hacer una evaluación de Centros Educativos, Editorial Narcea S.A.de Ediciones, 3ª Edición, Madrid, España, 2004

SCHNITMAN, Dora y otro, Resolución de Conflictos, nuevos diseños, nuevos contextos, Ediciones Granica S.A., Buenos Aires Argentina, 2000.

SIERRA BRAVO, R., Tesis Doctorales y trabajos de Investigación Científica, Metodología General de su elaboración y documentación, Editora Thompson, 5ª Edición, Madrid, España, 1986.

Published

2011-12-30

How to Cite

Ferreira Altamirano, N. G. (2011). Gestión Académica enfocada desde la Calidad, de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad Nacional de Itapúa – Paraguay. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (5), 7–14. https://doi.org/10.70833/rseisa5item63

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...