Educational Management of the Principals of Official Middle Level Schools in Zone 5 - Itapúa, within the framework of the Established Duties

Main Article Content

Karina Martha Fischer de Romero

Abstract

The educational management of the principals of official middle level schools in Zone 5 - Itapúa, within the framework of the established functions”, is the subject of this research since there are several factors that hinder the normal fulfillment of the activities of the principals of the districts of Jesús, Trinidad, Hohenau, Obligado, Bella Vista, Pirapó and Alto Verá, since their task is extensive and difficult due to the lack of resources in which the schools find themselves. The objective of the present study is to analyze the dimensions of the Directive Management that are prioritized by the Principals of Official Middle Level Schools in Zone 5 - Itapúa. The data were obtained from surveys, interviews and documentation available at the MEC, applying a descriptive research. Regarding the results, it is observed that the administrative function is prioritized by the principals, leaving the pedagogical function, which is fundamental to achieve significant learning, in the background. In addition, recommendations are made so that the corresponding authorities can take measures to solve the problems that negatively affect the quality of learning and gradually improve it.

Article Details

How to Cite
Fischer de Romero, K. M. . (2013). Educational Management of the Principals of Official Middle Level Schools in Zone 5 - Itapúa, within the framework of the Established Duties. UNIHumanitas, 1(01), 93–104. Retrieved from https://revistas.uni.edu.py/index.php/unihumanitas/article/view/475
Section
Artículos Originales
Author Biography

Karina Martha Fischer de Romero, Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción - Campus Itapúa

Docente. Magíster en Educación, Universidad Nacional de Itapúa. Licenciada en Pedagogía con
énfasis en Educación Idiomática, Universidad Católica de Encarnación. Supervisora Educativa
en Hohenau, Itapúa. 

References

Álvarez, M., & otros. (1996). Dirección de centros docentes: Gestión por proyectos. Editorial Escuela Española.

Maturet, M., & otros. (2010). El trabajo del director y el proyecto de escuela. Ministerio de Educación.

Pozner, P., & Ravela, P. (2000). Gestión educativa estratégica: Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. IIPE Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación, UNESCO.

Paraguay. (1992). Constitución Nacional de la República del Paraguay.

Paraguay. Consejo Departamental de Educación de Itapúa. (2011). Plan educativo departamental de Itapúa 2011–2015.

Paraguay. Ministerio de Educación y Cultura. (1997). Construyendo un modelo participativo de gestión escolar.

Paraguay. Ministerio de Educación y Cultura. (1997). Lo pedagógico, lo compartido y lo participativo: Condimentos para la gestión escolar. Programa de Mejoramiento de la Educación Secundaria (MECES).

Paraguay. Ministerio de Educación y Cultura. (2007). Manual de organizaciones y funciones de la Dirección General de Gestión Escolar Administrativa. Asunción.