Estrategias de Aprendizaje: la Estrategia y su Enfoque desde diversas Perspectivas del Aprendizaje

Estrategias de Aprendizaje: la Estrategia y su Enfoque desde diversas Perspectivas del Aprendizaje

Authors

  • Yilda Agüero de Talavera Universidad Nacional de Itapúa

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa1item7

Keywords:

Strategy Learning, Procedures, Focus

Abstract

This work is about Restorative Justice, specifically Restorative Juvenile Justice. Such an approach has become necessary considering that it is a peaceful and restorative system with a different approach in order to deal with criminal offenses. The purpose of this study was to learn about the new paradigm called Restorative Juvenile Justice, its application that places emphasis on the subjects directly affected by the commission of crimes (victim, offender and community), brief comments about its application in other countries and the review of the program carried out in our country, called: Adolescent Criminal Restorative Justice Pilot Plan, Lambaré, Paraguay. This task was accomplished through a bibliographic investigation of text analysis, laws, and the revision of the Restorative Program that was carried out in the Republic of Paraguay. The investigation showed that Restorative Juvenile Justice has achieved positive results in its application and a wide acceptance as a means to face the crimescommitted by adolescent offenders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yilda Agüero de Talavera, Universidad Nacional de Itapúa

Docente Universitaria. Universidad Nacional de Itapúa Máster en Gestión y Educación Programa de Doctorado en Gestión Educacional Encarnación - Paraguay

References

Agüero, y. (2002). La enseñanza del Derecho. ¿Cómo optimizar? Encarnación: Serie Investigación en Humanidades.

Coll, C. (1997). ¿Qué es el constructivismo? Bs. As.: Ed. Magisterio Clark, D. (1999). Learning Strategies.

Derry, Sh. (1988/89). Putting learning strategies to work. Educational Leadership, vol. 46, n" 44: 4-10.

Díaz, F. y Hernández, G.(1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw Hill.

Dubé, L. (1986). Psychologie de l'apprentissage de 1880 ti 1980. Québec: Presses de l'Université du Québec.

Esteban, M. (2003). Las estrategias de aprendizaje en el entorno de la educación a distancia (EaD). Consideraciones' para la reflexión y el debate. Introducción al estudio de las estrategias y estilos de aprendizaje. En: RED Revista de Educación a distancia, n° 7

Farell, B.A. y Kotrlik, J.w. (2003). Design and Evaluation of a Tool to Assess Strategical Information Processing Styles. Journal of Vocational Education Research Volume 28, Issue 2 2003 Disponible en: http://www.scholar.lib.vt.edu/ejournals/JVERlv28n2/editor.html

Gargallo, B. (2000). Procedimientos. Estrategias de aprendizaje. Su naturaleza, enseñanza y evaluación. Valencia:. Tirant lo blanch

Gutiérrez, O.A. (2003). Enfoques y modelos educativos centrados en el aprendizaje. Estado del arte y propuestas pare su operativizacion en las instituciones de educación superior nacionales. Doc. 3: Métodos y estrategias pare favorecer el aprendizaje en las instituciones de educación superior. Subsecretaría de Educación Superior Investigación científica. México. Disponible en: http://sesic.sep.gob.mxlayei 17.htm

Monereo, C. (coord.), Castelló, c., Palma, M. y Pérez C., M. L. (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Graó.

Montanero, M. y León, lA. (2002). El concepto de estrategia: Dificultades de definición y implicaciones psicopedagógicas. Contextos de Educación V. Disponible en: http://www.unrc.edu-ar/publicar/cde/contexto.htm

Pask, G. (1976). Styles and Strategies ofLearning. British Joumal ofeducational Psychology, 436: 128-148.

Schmeck, R. (1988). An introduction to strategies and styles learning, en R. Schmeck (Ed.). Learning Strategies anc Learning Styles (pp. 3-19). New York: Plenum Press

Weinstein, C. (1988). Assessment and Training of Student Learning Strategies. En R. Schmeck (Ed.). Learning Strategies andLearning Styles (pp.291-316). New York: Plenum Press

Published

2006-12-30

How to Cite

Agüero de Talavera, Y. (2006). Estrategias de Aprendizaje: la Estrategia y su Enfoque desde diversas Perspectivas del Aprendizaje. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (1), 37–42. https://doi.org/10.70833/rseisa1item7

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...