LA DOCENCIA EN LA CARRERA DE CIENCIAS DE LA EDUCACiÓN DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE ITAPÚA:: UN ACERCAMIENTO A LA CONCEPCiÓN E IDENTIDAD DEL PROFESORADO

LA DOCENCIA EN LA CARRERA DE CIENCIAS DE LA EDUCACiÓN DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE ITAPÚA:

UN ACERCAMIENTO A LA CONCEPCiÓN E IDENTIDAD DEL PROFESORADO

Authors

  • Yilda AGÜERO DE TALAVERA

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa2item50

Keywords:

Educational styles, conceptions of education, conceptions of learning, , conceptions of the contents, conceptions of the evaluation, professional identity

Abstract

In this article the doctoral thesis proposal is exposed whose intention orients to the diagnosis and analysis of the reaches and the implicancias of the educational profession in the National University of Itapúa - UNI, more specifically, in the Faculty of Humanities, Social Sciences and Guaraní Culture.

The objective of the investigation looks for to include/understand the models of teaching of the professors of the Faculty of Humanities of the National University of Itapúa in the complex frame of the networks of speeches on quality of the education, of elements of professional identity, conceptions of university teaching and styles of learning's.

To know the aspects deep that do to the conceptions of the contents, the education, the learning and the evaluation understood from the own speeches of the professors and from a critical glance with scientific approach, allows to establish the bases which they would make possible the strategic redireccionamiento of the education in the university and to jeopardize affectively to the teaching staff with the intentions of an education made the quality and the pertinence.

This study is of qualitative-descriptive type, of phenomenological cut.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yilda AGÜERO DE TALAVERA

Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación UCI . Master en Gestión y Educación- Universidad Nacional de Itapúa - UNI, Dra en Gestión Educacional Universidad Nacional de Itapúa - UNI

References

ALONSO TAPIA, J. (1997) Orientación Educativa. Teoría, Evaluación e Intervención. Editorial Síntesis, S.A. Madrid. España.

BOLÍVAR BOTÍA, Antonio, Fernández Cruz, Manuel & Molina Ruiz, Enriqueta (2004) Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial [69 párrafos]. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 6(1), Art. 12. Disponible en: http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/1-05/05-1-12-s.htm [Fecha de acceso: 2007, mayo, 24].

DE MIGUEL DÍAZ, Mario (2003). Calidad de la Enseñanza Universitaria y Desarrollo Profesional del Profesorado. Revista de Educación, No 331 (2003), pp. 13-34. España.

DUBAR, Claude (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Editorial Bellaterra. Barcelona. España.

GIMENO, Sacristán, (1988). Profesionalización docente y cambio educativo. Ponencia presentada en el Seminario Formación docente y calidad de la educación Bs.As.

STRAUSS, Anselm y CORBIN, Juliet (2002). Bases par la Investigación Cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentalda. Editorial Universidad de Antioquia.

SURIANI, B. (2003). Las prácticas de la enseñana en contextos de cambio: caracteristicas, dilemas y tensiones. Congreso Latinoamericano de Educación Superior en el siglo XXI, 18-19-20 septiembre 2003. Universidad Nacional de San Luis. San Luis. Argentina http://conedsup.unsl.edu.ar

Published

2008-12-30

How to Cite

AGÜERO DE TALAVERA, Y. . (2008). LA DOCENCIA EN LA CARRERA DE CIENCIAS DE LA EDUCACiÓN DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE ITAPÚA:: UN ACERCAMIENTO A LA CONCEPCiÓN E IDENTIDAD DEL PROFESORADO. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (2), 35–44. https://doi.org/10.70833/rseisa2item50

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...