Effectiveness of a doctoral-level faculty evaluation mechanism at a public university
Main Article Content
Abstract
The University marks the life of the professional student, since those who enter aspire to receive training from an institution that aims at quality and even more so when they reach the highest academic degree that one aspires to, which is a Doctorate. From this point of view, the role of the teacher as a facilitator of student learning is fundamental, therefore, the objective of this study is to determine the degree of effectiveness of the teacher evaluation mechanism used at the Doctoral level of the Department. Graduate Program of the Faculty of Humanities of the National University of Itapúa, Encarnación headquarters 2020 - 2023. For the research, the mixed approach was chosen, a chaolitic concurrent design, of a concurrent triangulation type where the population was made up of Students, Teachers and Directors of the Doctoral Program of the Postgraduate Department of the Faculty of Humanities of the National University of Itapúa, Encarnación headquarters cohort 2020 - 2023. The results obtained showed that the Doctoral Program works in a coordinated manner with the different actors involved, students, teachers and managers, through surveys, interviews and suggestions applied at the end of each module taught or developed, this work triangulated means that information is obtained and its veracity is corroborated, the weakness observed was the non-socialization of the results obtained student - teacher, teacher - student, which is feasible to be corrected since the mechanism is in the process of strengthening.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Alterio Ariola, G. H., & Loyo, H. A. (2009). Evaluación de la función docente según el desempeño de los profesores y la opinión estudiantil. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0864-21412009000300001
Anderson. (2004). Mecanismos de evaluación docente.
Araya, C., & Barrantes, É. (2013). Evaluación docente: ¿Mecanismo equitativo y confiable o proceso viciado que no cumple con su objetivo? Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/11709/18185
Chiroque Chunga, S. (2006). Evaluación de desempeños docentes. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/173/077.%20Evaluaci%C3%B3n%20de%20desempe%C3%B1os%20docentes.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Consejo Nacional de Educación Superior (CONES). (2017). Libro blanco para la educación superior. Asunción.
Coppola, N. L. (2010). La evaluación de la función docente en la Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://www.saece.com.ar/docs/congreso4/trab47.pdf
Cortés, E. A. (2007). El nuevo rol del docente universitario. Revista CES, 90.
García Ibarra, S. (2015). Metodologías didácticas para la enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales en zonas rurales del municipio de Obando – Valle del Cauca (Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia).
Gil Álvarez, C. J., Tchinhama Mangundu, D., & Morales Cruz, M. (2017). La evaluación del desempeño de los docentes universitarios: Un acercamiento a las realidades educativas. Revista Universidad y Sociedad.
Hanushek, E., & Riykin, M. (2006). Evaluación del desempeño docente.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5ta ed.). McGraw-Hill.
Leiva, O. (2011). La participación del alumnado en la evaluación docente.
Ministerio de Educación y Ciencias (MEC). (2011). Campaña de apoyo a la gestión pedagógica de docentes en servicio: Modalidad: Educación de personas jóvenes y adultas. Recuperado el 15 de abril de 2013, de http://biblioteca.paraguayeduca.org/biblioteca/materiales_varios/capacitacion-nacional-2011/modulo-4/campana%204-Educacion%20Permanente-3.pdf/view
Murillo, F. (2006). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente: Una panorámica de América y Europa. Santiago de Chile.
Pacheco, C. (2018). La evaluación del desempeño docente.
Tejedor, F. J., & García-Varcárcel, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/23766354?seq=1#page_scan_tab_contents
Vaillant, D. (2008). Algunos marcos referenciales para la evaluación del desempeño docente en América Latina. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4663/5100
Valdez Veloz, H. (2000). Evaluación de procesos de enseñanza y de aprendizaje. Recuperado de https://selinea.unidep.edu.mx/files/614to3368_396to614_r32902016040111051439614.pdf
Viamontes Pelegrín, E. R., Santos, S. C., & Ruiz, J. G. (2013). Actitudes pedagógicas del profesor en las universidades. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000200014