Choice of a bachelor's degree program in education sciences.

Main Article Content

Gabriel Ledezma Vera

Abstract

This paper deals with the choice of teaching career in the Faculty of Humanities, Social Sciences and Guarani Culture of the National University of Itapua, Natalio Campus. Specifically, the study was carried out with 52 students of the second year of said career and 5 dropouts from different courses. The study was carried out on the internal and external factors that influence the decision to choose the Bachelor's Degree in Education Sciences. A questionnaire was applied to the students of the second year and an interview to the dropouts of the career, through online forms. It was possible to determine that most of the students have a vocation for teaching, are motivated to continue and finish their studies, feel they have conviction, are able to finish and continue studying for the competition. Having a job opportunity and therefore economic stability are variables that have an impact; and there is a perceived lack of motivational and vocational orientation.

Article Details

How to Cite
Ledezma Vera , G. (2022). Choice of a bachelor’s degree program in education sciences. UNIHumanitas, 10(01), 23–32. Retrieved from https://revistas.uni.edu.py/index.php/unihumanitas/article/view/592
Section
Artículos Originales
Author Biography

Gabriel Ledezma Vera , Universidad Nacional de Itapúa Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní

Licenciado en Ciencias de la Educación

References

Alcos, K. (2016). Factores que intervienen en la elección de las carreras profesionales en los estudiantes de la Facultad de Educación-UNH. Recuperado de https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/RUNH_9f2b58e8b7b403f67d173d604001c4c0/Details

Cortes, W., Vargas, M., & Vargas, R. (2020, septiembre). Factores motivantes en estudiantes para la elección de la carrera universitaria en la carrera de Trabajo Social. Educación Superior, 7(2), 74-83.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Education.

Hidalgo, E. (2020). Los factores de motivación en la elección de la carrera docente y su relación con el aprendizaje autorregulado en estudiantes de primer año de la nueva universidad pública. Recuperado de https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/8137/Factores_HidalgoNicho_Eduardo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hung, E., Gratacós, G., & Valencia, J. (2017). Factores que influyen en la elección de las carreras de pedagogía en Colombia. Educ. Pesqui., 31-48.

Román, L. (2018). La calidad educativa según el modelo EFQM y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes del VI ciclo en el Instituto Superior Latinoamericano Siglo XXI de Arequipa 2017. Recuperado de http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/7627

Ruíz, N., & Haro, O. (2020). Factores determinantes en la elección de las carreras docentes. Recuperado de file:///C:/Users/usuario/Downloads/T-UCE-0010-FIL-989.pdf

Toque, K. (2018). Los factores motivacionales en la elección de la carrera de Educación Inicial en los estudiantes del primer semestre en la Universidad Nacional del Altiplano Puno en el periodo 2018. Recuperado de https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3279645

Treviño, M. (1997). Factores que influyen en la elección de la docencia como actividad profesional a nivel medio superior. Recuperado de https://cd.dgb.uanl.mx/handle/201504211/3222

Ventura Blanco, J. (1999). Perspectivas económicas de la educación. Edicions de la Universitat de Barcelona.

Villafuerte, M. (2019). Influencia de los factores determinantes de la elección vocacional en la satisfacción con la carrera profesional de los estudiantes del 1° año de estudios de la Facultad de Ciencias Históricas y Sociales, Universidad Nacional de Arequipa, 2019. Recuperado de http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/20.500.12773/11458