Educational Practices in the Faculty of Humanities of the National University of Itapúa. A look from the point of view of the main protagonist of the learning process.
Main Article Content
Abstract
This paper presents the results of the research that had the objective of determining the characteristics of the educational practices of the professors of Education Sciences and Psychology of the Faculty of Humanities of the National University of Itapúa from the student's perspective, and to describe the reconceptualization of teaching and educational practice from the perspective of their professors. It is a descriptive, transversal, non-experimental study. In accordance with the type of research, a combination of methodological resources and techniques identified with ethnographic processes was developed: for the collection of quantitative data, a questionnaire applied to the sample of students was used; to obtain qualitative data, interviews were conducted with the students.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Astin, A. W. (1985). Achieving educational excellence: A critical assessment of priorities and practices in higher education. Oxford: Jossey-Bass.
Artzt, E. (1991). Welcome and introductory remarks. En The Total Quality Forum: Forging Strategic Links with Higher Education, Cincinnati, Estados Unidos.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New York: Prentice-Hall.
Capra, F. (1982). El punto crucial: Ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Troquel.
Carr, W. (1996). Una teoría para la educación: Hacia una investigación educativa crítica. España: Ediciones Morata.
Constitución Nacional. (1992, junio). Art. 79. Edición Diario Noticias.
Demings, E. (1991). Out of the crisis. Cambridge, MA: MIT Press.
Denison, E. F. (2001). The sources of economic growth in the United States. Washington, DC: Brookings Institution.
Dunkin, M. (1990). The induction of academic staff to a university: Process and product. Higher Education, 20(1), 47–55.
Fermoso, P. (1996). Teoría de la educación: Una interpretación antropológica. Madrid: Editorial Trillas.
Fierro, C. (1999). Transformando la práctica docente. México: Editorial Paidós.
Gimeno Sacristán, J. (1998). El currículum: Una reflexión sobre la práctica (7ª ed.). Madrid: Ediciones Morata.
Imbernón, F. (1998). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Barcelona: Editorial Graó.
Maturana, H. (1989). Emociones y lenguaje en política y educación. Santiago: Hachette.
Miranda de Alvarenga, E. (2005). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Asunción, Paraguay.
Novack, J. D. (1988). Constructivismo humano: Un consenso emergente. Cornell University, Enseñanza de las Ciencias.
Paraguay – Ministerio de Educación y Cultura (MEC). (1998). Ley General de Educación. Asunción, Paraguay.
Paraguay – MEC. (2001). Marco de políticas para la educación superior. Asunción, Paraguay.
Schön, D. (1989). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en los profesionales. Madrid: Editorial Paidós.
Schuttenberg, E. M. (1983). Preparing the educated teacher for the 21st century. Journal of Teacher Education, 34(4), 14–17.
Sierra, B. (1995). Técnicas de investigación social: Teoría y ejercicios (10ª ed.). España: Editorial Paraninfo.
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Londres: Newbury Park.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases para la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Tezanos, A. (1998). Grupos profesionales de trabajo: La construcción del saber pedagógico. Universidad Educares, Santiago, Chile.
Cook, T. D., & Reichart, C. H. (2004). Métodos cuantitativos y cualitativos en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata.
Zabala, A. (1997). La práctica educativa: Cómo enseñar. España: Editorial Graó.