La escritura académica de los estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de Itapúa

La escritura académica de los estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de Itapúa

Authors

  • Mirtha Dalila Lugo Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa5item74

Keywords:

academic writing, academic literacy, reading and writing

Abstract

It is common in the daily work of teachers of the Itapúa National University, they may make comments about the students read little, expressed difficulty in understanding what they read and have serious problems in expressing their ideas in writing. The analysis and description of the organizational culture in terms of academic writing of university students realize it is indeed so. However, in contrast, teachers should be made aware of the need to accompany with inclusive strategies, as well as production and analysis of required texts in college to learn from their owndisciplines.

This is the first study about the concept of academic literacy, conducted in the first years of the careers of Civil Engineering, Electromechanics and Agriculture. The data that are generated from it, serve the decision-making in this institution for realizing greater achievements in terms of institutional quality educational goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirtha Dalila Lugo, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Profesora Investigadora de la Universidad Nacional de Itapúa, Dirección General Académica de Extensión e Investigación UNI.

References

ARNOUX, E., DI STEFANO, M. Y PEREIRA, M.C. (2002). La lectura y la escritura en la universidad. Buenos Aires: Eudeba.

CARLINO, P. (2010). Escribir, leer y aprender en la universidad: Una introducción a la alfabetización académica. 1ª ed. 5ª. reimp. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

CARLINO, P. (2011). Escribir y leer para aprender, participar y pertenecer. Conferencia realizada en el contexto de las Jornadas de Lectura y Escritura en la Formación Académica, Profesional y Universitaria, realizadas en Universidad Nacional de General Sarmiento y la Facultad Regional General Pacheco de la Universidad Tecnológica Nacional, de Buenos Aires, Argentina, del 8 al 10 de junio de 2011.

CASSANY, D. Construir la escritura (1999). Barcelona: Paidós. 407 p. Reimpresión 4ª: 2004.

CASSANY, D. (2003) Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Graó. 130 p. Reimpresión 11ª: 2006.

Declaración de Bolonia y otros documentos relevantes del proceso . En : http : //www.bolognaberlin2003.de/en/main_documents/index.htm.

LAUPISCHLER, L. (2010). La Alfabetización Académica. Artículo publicado en la segunda edición de Humanitas-La Revista. Encarnación: UNI, Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Cultura Guaraní.

MIRANDA de ALVARENGA, A. E. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. 3ra. Edición. Asunción.

VÁZQUEZ, A. (2005). ¿Alfabetización en la Universidad? Colección de Cuadernillos de Actualización para pensar la enseñanza universitaria. Año 1. Octubre de 2005. Recuperado el 19/12/2010. Disponible en: http://www.unrc.edu.ar/unrc/academica/pdf/cuadernillo01.pdf

Published

2011-12-30

How to Cite

Lugo, M. D. (2011). La escritura académica de los estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de Itapúa. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (5), 59–63. https://doi.org/10.70833/rseisa5item74

Issue

Section

Research Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Loading...