History of the National University of Itapúa Foundation

History of the National University of Itapúa Foundation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa14item267

Keywords:

Components, Creation, Management, University, Ideologists

Abstract

The work focuses on the components that intervened in the management for the creation of the National University of Itapúa, during the years 1995-1996. The general objective was to analyze the social, cultural and political components that intervened in the management for its creation. The research was of a qualitative nature, topical type narrative design. The sample size, called "Theoretical" was 37 Key Informants and the data collection instrument was the interview. To evaluate the data, the Atlas.ti program was used and the triangulation of the codes, of greater density used, was carried out from the interview with the Principal of the UNI. The most relevant results showed that the main manager of the creation of the National University of Itapúa was the lawyer Lorenzo Luciano Zacarías. The main political component was the ideologue's relationship with national, departmental and municipal authorities. The social purpose was to avoid uprooting and the Cultural one was the preference shown by the citizens with respect to the careers of Medicine and Engineering. It is concluded that, thanks to the tenacity, the futuristic vision, the political capacity and the social commitment of the managing group, the city of Encarnación obtained the socio-cultural and economic benefit of having a Public-Autonomous University and avoiding the emigration of the university population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buchbinder, P. (2012). ¿Revolución en los claustros?: la reforma universitaria de 1918. Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Chuaqui J., B. (2002). Acerca de la historia de las universidades. Revista chilena de pediatría, 73(6), 583-585.Obtenido de https://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062002000600001

Épocas de Oro (1995). Encarnación: Edición Bicentenario. Tomo II

González, P. G. (2009). Discurso del Prof. Ing. Agr. Pedro Gerardo González, a Los 120 Años de Vida de la UNA. Asunción: s/e.

Itapúa, U. N. (1998). Estatuto de la Universidad Nacional. Encarnación, Paraguay: s/e.

Itapúa, U. N. (s.d. de mayo de 2013). www.uni.edu.py. Recuperado el octubre de 2013, de http://www.uni.edu.py/med/index.php

Ministerios de Educación y Culto. (2012). Datos sobre la Educación Superior en el Paraguay. Asunción: s.d. Recuperado el 10 de diciembre de 2013, de http://www.mec.gov.py/cms/recursos/9720-datos-sobre-la-educacion-superior-en-el-paraguay---2da-edicion

Mejia-Ricart Guzmán., T. (diciembre de 2010). www.iesalc.unesco.org.v. Recuperado el 8 de noviembre de 2014, de http://www.iesalc.unesco.org.v

Pilar, U. N. (2010). www.unp.edu.py. Recuperado el 9 de noviembre de 2014, de http://www.altillo.com/universidades/paraguay/Universidad_Nacional_de_Pilar_UNP.ASP

Reverchon, E. R. (2010). Encarnación Ciudad con Historia (Vol. I). Asunción: Talleres Gráficos AGR.

Rovelli, L. I., & Atairo, D. (2005). Los modelos de universidad en las nuevas universidades del conurbano bonaerense: UNQ, UNSAM y UNGS. IV Jornadas de Sociología de la UNLP. La Plata.

Siebzehner, B. (1991). Hacia la homogeneidad cultural entre España y América: la creación de la Universidad de México. Estudios Interdisciplinarios De América Latina Y El Caribe (Vol. 2). Obtenido de http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/vi

Steger, H.-A. (1974). Las Universidades en el desarrollo Social de la América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Tünnerman B., C. (1996). Situación y perspectivas de la Educación superior en América Latina. México: ANUIES.

Yela, R. J. (2018). Persona, educación y filosofía: reflexiones desde la educación universitaria (primera ed., Vol. 300). Quito, Ecuador: Editorial Abya-Yala. Obtenido de https://doi.org/10.7476/9789978104934

Published

2021-12-17

How to Cite

González, C. E. ., Cabrera de Giménez, B. L. ., & Hercolano, N. E. (2021). History of the National University of Itapúa Foundation . Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (14), 20–26. https://doi.org/10.70833/rseisa14item267

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...