Comprehensive management of recyclable solid waste at the National University of Itapúa
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa15item234Keywords:
Solid Waste, Recycling, Circular Economy.Abstract
In educational institutions such as universities, where a large number of people live and therefore a large amount of solid waste is generated, the proper management of this waste becomes a major challenge, since it is required to be treated from the source in order to be used in the various stages of recycling, thus moving towards a circular economy. Considering this challenge, this project was carried out at the National University of Itapúa to initiate an environmentally friendly culture through the correct separation of waste from its generation. The methodology used had a quantitative approach and we worked with observable and measurable aspects of reality, for which training, environmental awareness and the provision of differentiated containers were carried out in each dependency of the institution. To see the progress, the percentage of correct waste separation was recorded weekly. Moreover, the waste was collected, weighed and accounted for and finally handed over to recycling companies for their use. The average result is 91% correct separation of plastics and 92% of paper and cardboard. This is a very encouraging result, achieving the main objective proposed. In view of this, it can be confirmed that the method used is suitable for coordinated and dynamic work involving a change of habits and correct management of solid waste.
Downloads
References
Abbate, J. (16 de noviembre de 2011). GEAM-Gestion Ambiental Para el Desarrollo Sostenible. Recuperado el 12 de noviembre de 2019, de La gestión de residuos sólidos urbanos en Paraguay: http://www.geam.org.py/v3/blog/la-gestion-de-residuos-solidos-urbanos-en-paraguay/
Arandes, J. M., Bilbao, J., & López Valer, D. (2004). Reciclado de residuos plásticos. Revista Iberoamericana de Polímeros, 5(1), 28-45.
Asociación Interamericana de Ingeniería Sanitaria y Ambiental-AIDIS. (noviembre de 2005). Directrices para la gestión integrada y sostenible de residuos sólidos urbanos en américa latina y el caribe. São Paulo: BOOK_ESP. Recuperado el 12 de febrero de 2020, de Centro Internacional de Investigaciones para el Desarrollo-IDRC.
Banco Mundial. (20 de seteimbre de 2018). Informe del Banco Mundial: Los desechos a nivel mundial crecerán un 70 % para 2050, a menos que se adopten medidas urgentes. Recuperado el 06 de Enero de 2019, de https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2018/09/20/global-waste-to-grow-by-70-percent-by-2050-unless-urgent-action-is-taken-world-bank-report
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (29 de mayo de 2018). Sistema de Gestion Integral de residuos sólidos para la UNA. Recuperado el 27 de enero de 2020, de http://www.conacyt.gov.py/Investigadores-propusieron-Sistema-Gestion-Residuos-Solidos-UNA
Flores, C. B. (2009). La problemática de los desechos sólidos. Venezuela: Economía.
Gómez Delgado, M. (1995). El estudio de los residuos: definiciones, tipologías, gestión y tratamiento. Serie Geográfica, I(5), 21-42. Obtenido de https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/1037/El%20Estudio%20de%20los%20Residuos.%20Definiciones%2C%20Tipolog%C3%ADas%2C%20Gesti%C3%B3n%20y%20Tratamiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y
MADES. (marzo de 2019). Plan nacional de gestión integral de residuos sólidos urbanos. Obtenido de Ministerio del Ambiente y Desarrollo Sostenible: http://www.mades.gov.py/wp-content/uploads/2020/12/Anexo-I-Plan-Nacional-de-Residuos-S%C3%B3lidos-Urbanos-PNGIRSU.pdf
Ministerio del Interior. (28 de junio de 2017). Digesto Legislativo. Recuperado el 12 de febrero de 2020, de ambiental ecologica - normas nacionales: http://digesto.senado.gov.py/ups/leyes/10169.pdf
Miyazaki, Cedoric Masayuki. 2020. “La Educación Ambiental En Las Instituciones Educativas Del Municipio de Villa Hayes Para La Reducción de La Generación de Residuos Sólidos Urbanos.” Universidad Nacional de Asunción.
ONU Medio Ambiente. (2018). Plásticos de un solo: Una hoja de ruta para la sostenibilidad.
Organización de las Naciones Unidas Medio Ambiente. (2018). Informe. Obtenido de Plásticos de un solo uso: una hoja de ruta para la sostenibilidad: https://www.unep.org/es/resources/informe/plasticos-de-un-solo-uso-una-hoja-de-ruta-para-la-sostenibilidad
Osorno Acosta, Viviana. 2015. “Las Redes Sociales Como Herramienta Para La Educación Ambiental.” Revista de Tecnología 12(1). doi: 10.18270/rt.v12i1.643.
Pellegrini Blanco, N. C., & Reyes Gil, R. E. (2009). Reciclaje de papel en la Universidad Simón Bolívar. Revista de Investigación, 33(67), 45-58.
Plan Nacional de Desarrollo Construyendo el Paraguay del 2030. (2014). Recuperado el 13 de noviembre de 2019, de Residuos Solidos: http://www.stp.gov.py/pnd/ejes-estrategicos/diagnosticos/residuos-solidos/
Ponte de Chacín, C. (2008). Manejo integrado de residuos sólidos: Programa de reciclaje. Revista de Investigación(63), 173-200 .
Residuos Profesional. (1 de Octubre de 2013). Noticias. Recuperado el 5 de Febrero de 2020, de Reciclaje de Papel y Cartón, Una Industria ‘Made in Europa’: https://www.residuosprofesional.com/europa-reciclo-el-717-del-papel-y-carton-usado-en-2012/
Revista Técnica de Medio Ambiente. (14 de Febrero de 2018). Actualidad. Recuperado el 5 de Febrero de 2020, de El reciclaje de plásticos crece en Europa: https://www.retema.es/noticia/el-reciclaje-de-plasticos-crece-en-europa-6DYaV
Romero Esquivel, L. G., Salas Jiménez, J. C., & Jiménez Antillón, J. (2008). Manejo de desechos en universidades.Estudio de caso: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Tecnología en Marcha, 21(3), 33-41.
Universidad de La Punta. (18 de febrero de 2016). Medio Ambiente. Recuperado el 31 de enero de 2020, de Reciclar papel: una iniciativa verde de la ULP que se realiza entre todos: http://noticias.ulp.edu.ar/ciencia/reciclar-papel-una-iniciativa-verde-de-la-ulp-que-se-realiza-entre-todos-1560
Wehenpohl, G., & Hernández Barrios, C. P. (2006). Guia para la elaboración de programas municipales para la prevención y gestión integral de los residuos sólidos urbanos. México: Contigo es posible.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2021 María Noelia Silvero Sotelo, Fátima Villasanti Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.