Justicia Juvenil Restaurativa El nuevo paradigma

Justicia Juvenil Restaurativa El nuevo paradigma

Authors

  • Ovidio Aurelio Acosta Stéfani Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa13item189

Keywords:

Restorative Justice, Violating teenager, Criminal law

Abstract

This work is about Restorative Justice, specifically Restorative Juvenile Justice. Such an approach has become necessary considering that it is a peaceful and restorative system with a different approach in order to deal with criminal offenses. The purpose of this study was to learn about the new paradigm called Restorative Juvenile Justice, its application that places emphasis on the subjects directly affected by the commission of crimes (victim, offender and community), brief comments about its application in other countries and the review of the program carried out in our country, called: Adolescent Criminal Restorative Justice Pilot Plan, Lambaré, Paraguay. This task was accomplished through a bibliographic investigation of text analysis, laws, and the revision of the Restorative Program that was carried out in the Republic of Paraguay. The investigation showed that Restorative Juvenile Justice has achieved positive results in its application and a wide acceptance as a means to face the crimescommitted by adolescent offenders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ovidio Aurelio Acosta Stéfani, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Mg. en Ciencias Jurídicas. Profesor Investigador de la Universidad Nacional de Itapúa (UNI)

References

Acordada 917/ 14 dictada por la Corte Suprema de Justicia del Paraguay. Por la cual se resuelve ratificar el contenido de la Declaración de Lima sobre Justicia Juvenil Restaurativa.

Acordada 1023/15 dictada por la Corte Suprema de Justicia del Paraguay. Por la cual se aprueba el reglamento de Mediación Penal de Adolescentes en conflicto con la ley penal.

Acordada 633/10 dictada por la Corte Suprema de Justicia del Paraguay. Reglas de Brasilia.

Constitución Nacional de la República del Paraguay del año 1992.• Foro Europeo de Mediación víctima-victimario y Justicia Restaurativa: Mediación en ámbito penal, Lovaina, Bélgica, 1999. Recuperado de: http://www.euroforumrj.org.

La Justicia Juvenil Restaurativa en Paraguay.Capitalización del Primer Plan Piloto de la Ciudad de Lambaré. Asunción, 2017 https://www.pj.gov.py/ebook//libros_files/justicia-juvenil-restaurativa.pdf.

Ley Nº 1680 del año 2001. Código de la Niñez y Adolescencia.

Ley N° 1160/97. Código Penal.

Ley N° 1286/98 Código Procesal Penal

Ley Nº 57 del año 1990, que aprueba y ratifica la Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño.

Mayorga Agüero. M. (2009). Justicia Restaurativa. Tesis. San José, Costa Rica.

Organización de Naciones Unidas -ONU (2002), Principios Básicos del uso de programas de justicia reparadora en materia penal, en el Informe de la reunión del grupo de expertos sobre justicia restaurativa. Comisión de Prevención del delito y justicia penal, 11º periodo de sesiones, Viena Recuperado de: http://www.unodc.org/pdf/crime/commissions/11comm/sadd1s.pdf.

Reyes Quilodrán, C. Labrenz, C. Donoso Morales, G. Justicia Restaurativa en Sistemas de Justicia Penal Juvenil Comparado: Suecia, Inglaterra, Italia y Chile. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33992018000100626.

Walgrave, L. (2001). On Restoration and Punishment: Favourable Similarities and Fortunate Differences. En Morris, Allison & Maxwell, Gabrielle (Eds.) Restorative Justice for Juveniles. Conferencing, Mediation&Circles. (pp. 17 – 37). Portland:Hart Publishing.

Walgrave, L. (2011). Restoration in Youth Justice: Why Punish? How Much? In Why Punish? How Much? A Reader on Punishment. Tonry, Michael edit New York, Oxford.

Wright W.A. (2016) Abordaje de conflictos. Obra Colectiva. Buenos Aires: Edit Astrea.

Published

2019-12-30

How to Cite

Acosta Stéfani, O. A. (2019). Justicia Juvenil Restaurativa El nuevo paradigma. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (13), 30–39. https://doi.org/10.70833/rseisa13item189

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...