Construcción de Aprendizajes y la reforma en el Establecimiento: Una mirada desde la Gestión Educacional

Construcción de Aprendizajes y la reforma en el Establecimiento: Una mirada desde la Gestión Educacional

Authors

  • Hernán Villarroel M. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa1item13

Keywords:

Educational Management, Theories of Learning, School (organization), Educational Change

Abstract

There is an uneasy perception these days about the effectiveness of institutional and classroom planning and the search for a more adequate answers with the social, complex and the singularteaching and learning process. The implementation of the Chilean educational reform, in its third stage reinforces the natural connection between the quality of school management and the curricula, being the results of this connection better student learning and training opportunities. On the one hand, the analogy can be made about the student building knowledge from his/her own personal, living and meaningful experiences and on the other hand, the school as a social organization which builds its own process by itself that learns and encourages changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernán Villarroel M., Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Programa de Doctorado UMCE, Santiago-Chile.

References

Ausubel, D (1999) Psicología educativa, México: Trillas

Bush, T (1995) Theories of'Educational Management, London: Paul Chapman publishing

Delval, J (1997) Hoy todos son constructivistas en Cuadernos de Pedagogía N° 257 Barcelona: PRAXIS

Larraín, T (2002) Por una gestión escolar orientada a resultados de calidad, en Revista de Educación. °298 Santiago: MINEDUC

Maureira, F (1997) Aportes de la ínvestigación anglosajona y francesa a la gestión escolar (documento digital) www.reduc.c1

MINEDUC (2004) Aseguramiento de la Calidad de la Educación. (documento digital) www.mineduc.cl

Molina, V (2006) Reivindicación de una antigua idea a partir de una nueva problemática. El Desarrollo de las Competencias y la Relación Aprendizaje-Desarrollo como momento esencial de los procesos educativos. Conferencia en el Programa de Doctorado en Educación en Julio, 2006 UMCE

Montt, P (2002) Entrevista en Revista de Educación N° 298, Santiago: MINEDUC

Piaget, J (1983) Seis estudios de psicología. BuenosAires: Ariel Salas, E (2001) Democratización de la Educación en Chile, Santiago :Universitaria

Rojas, F y Gaspar, F (2006) Bases del liderazgo en Educación 1 Colección- Líderes escolares, un tesoro para la educación, Santiago: UNESCO/OREALC

Vygotsky, L. (2000) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Published

2006-12-30

How to Cite

Villarroel M., H. (2006). Construcción de Aprendizajes y la reforma en el Establecimiento: Una mirada desde la Gestión Educacional. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (1), 76–82. https://doi.org/10.70833/rseisa1item13

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...