Construcción de Aprendizajes y la reforma en el Establecimiento: Una mirada desde la Gestión Educacional
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa1item13Keywords:
Educational Management, Theories of Learning, School (organization), Educational ChangeAbstract
There is an uneasy perception these days about the effectiveness of institutional and classroom planning and the search for a more adequate answers with the social, complex and the singularteaching and learning process. The implementation of the Chilean educational reform, in its third stage reinforces the natural connection between the quality of school management and the curricula, being the results of this connection better student learning and training opportunities. On the one hand, the analogy can be made about the student building knowledge from his/her own personal, living and meaningful experiences and on the other hand, the school as a social organization which builds its own process by itself that learns and encourages changes.
Downloads
References
Ausubel, D (1999) Psicología educativa, México: Trillas
Bush, T (1995) Theories of'Educational Management, London: Paul Chapman publishing
Delval, J (1997) Hoy todos son constructivistas en Cuadernos de Pedagogía N° 257 Barcelona: PRAXIS
Larraín, T (2002) Por una gestión escolar orientada a resultados de calidad, en Revista de Educación. °298 Santiago: MINEDUC
Maureira, F (1997) Aportes de la ínvestigación anglosajona y francesa a la gestión escolar (documento digital) www.reduc.c1
MINEDUC (2004) Aseguramiento de la Calidad de la Educación. (documento digital) www.mineduc.cl
Molina, V (2006) Reivindicación de una antigua idea a partir de una nueva problemática. El Desarrollo de las Competencias y la Relación Aprendizaje-Desarrollo como momento esencial de los procesos educativos. Conferencia en el Programa de Doctorado en Educación en Julio, 2006 UMCE
Montt, P (2002) Entrevista en Revista de Educación N° 298, Santiago: MINEDUC
Piaget, J (1983) Seis estudios de psicología. BuenosAires: Ariel Salas, E (2001) Democratización de la Educación en Chile, Santiago :Universitaria
Rojas, F y Gaspar, F (2006) Bases del liderazgo en Educación 1 Colección- Líderes escolares, un tesoro para la educación, Santiago: UNESCO/OREALC
Vygotsky, L. (2000) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Downloads
Published
How to Cite
License
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.