La Problemática del Sujeto en el Currículum

La Problemática del Sujeto en el Currículum

Authors

  • Enrique Solari A.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa1item12

Keywords:

habitus, field, main curricular discourse, discourse practice, curricular approach, subjectivity, empowerment

Abstract

It is the aim of this article to have a look at the issue of "the construction of the pedagogical subject" from the point of view of the different rationalities involved in the development of the curriculum in the teaching practices and the educational actions it originates. A process which because of its depth and durañon, determines a track that signals a certain tendency concerning subjectivity, individuation and socialization, which becomes visible in the configuration of types of identity resulting from paríiculnr views of man, the world and society. To achieve this aim, the most relevant features of the curricular approaches are analyzed in connection with the treatment they make of their essential components: objectives, teaching, learning, methodology and evaluation, ways of interaction, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Solari A.

Magíster en Currículum Educacional Académico del Magíster en Docencia en Educación Superior Universidad del Bio Bio de Chillán Programa de Doctorado UMCE Santiago-Chile

References

Cisterna F. (1999) Currículum oculto e Ideología en la enseñanza de la Historia. La visión de la conquista y la formación nacional en Chile. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid, España.

Da Silva, T (2001) Espacios de identidad. Nuevas visiones sobre el currículo. España: Octaedro.

Eisner, E. y Vallance, E. (1974). Five conceptions of curriculum: Their roots and implications for curriculum planning, en Eisner, E. y Vallance, E. Conflicting conceptions of curriculum. Berkeley: McCutchan Publishing Company

Elboj, C. (2000). Educación igualitaria de personas adultas en zonas rurales en la sociedad de la información. En Revista de Educación, n° 322. Madrid:

Feldenkrais, M (1972) Autoconciencia por el Movimiento. Buenos Aires: Editorial Paidos.

Foucault, M. (1979). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.

Foucault, M. (1986). Por qué hay que estudiar el poder: la cuestión del sujeto, en Autores Varios: Materiales de sociología crítica, Madrid: La Piqueta.

Freire P (1970) Pedagogía del Oprimido. Editorial siglo XXI.

Kemmis, S. (1993) El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Ediciones Morata, segunda edición.

Maslow, A (1994) La Personalidad Creadora. Barcelona, Editorial Kairos, cuarta edición.

Published

2006-12-30

How to Cite

Solari A., E. (2006). La Problemática del Sujeto en el Currículum. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (1), 65–75. https://doi.org/10.70833/rseisa1item12

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...