Educación para la Integración:: Propuestas para el Área de Frontera Encarnación - Posadas

Educación para la Integración:

Propuestas para el Área de Frontera Encarnación - Posadas

Authors

  • Guillermo Adrián D'Angelo Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa7item99

Keywords:

Education, Integration, Research, Action, Participation

Abstract

This participatory action research had as its general objective to promote through the National University of Itapúa (UNI) the Education for Integration in the Encarnación - Posadas frontier place, regarding that both cities are part of a common matrix. It is a qualitative research, based on the socio-critical paradigm, and eight University students, who were previously trained in the essentials of PAR, collaborated as facilitators, guiding the different focus groups composed of students of different Colleges at the National University of Itapúa. In order to determine the emerging reality, instruments such as Ishikawa Diagrams and a Discussion Guide were applied to the focus groups.

Once the emerging reality had been determined from the perception of the members of the focus groups, it was concluded that it was necessary to design and to promote from the National University of Itapúa, a Program of Education for Integration, which could collaborate in the creation of trans frontier skills. The Program of Education for Integration, designed under the framework of this research, is composed of objectives and contents, relevant to the emerging reality identified from the different focus groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Adrián D'Angelo, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Profesor Investigador de la Universidad Nacional de Itapúa, Paraguay

References

Barone, Myrian Elena Fernández, Rodrigo:Desplazamientos poblacionales en megaproyectos hidroeléctricos. El caso de la EBY en un cuarto de siglo.

Centro de Energía para el Desarrollo - Universidad Nacional de Misiones. (2008). Disponible en la web: http://www.cadp.org.ar/docs/congresos/2008/115.pdf.

Cardozo, Efraim: Breve Historia del Paraguay. El Lector. Asunción. 1994

D'Angelo, Guillermo Adrián: The War that Changed South America Forever. The Argentina Independent (2012). Disponible en la web: http://www.argentinaindependent.com/top-story/the-war-that-changed-south-america-forever. /

D'Angelo, Guillermo Adrián: Paraguay's Soy Boom: A Blessing or a Curse?. The Argentina Independent (2012). Disponible en la web: http://www.argentinaindependent.com/currentaffairs/analysis/paraguays-soy-boom-a-blessing-or-a-curse/.

Dietze, Ronaldo y otros: Evaluación del Rol de las Regiones Fronterizas en el Proceso de Desarrollo Económico del Paraguay. BCP - GEE, Asunción. Diciembre de 2000. Disponible en la web: http://es.scribd.com/doc/64879437/Evaluacion-de-Rol-de-las-Regiones-Fronterizas-en-el-Proceso-de-Desarrollo-del-Paraguay-BCP-PortalGuarani.

Keohane, R. y Nye, J. (1989). Power and Interdependence: World Politics in Transition. Little, Brown and Company.

Linares, Dolores: El "cruce" en Posadas Encarnación: identidad en la frontera. Revista Huellas Nro. 14 (2010). Disponible en la web: http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/huellas/n14a05linares.pdf.

Moneta, C. (2000) "Identidades y políticas culturales en procesos de globalización e integración regional" América Latina 2020 FLACSO/UNESCO.

Oddone, Carlos Nahuel: La Red de Mercociudades: Integración Regional y Desarrollo Local. En Sociedad Global, Revista de Realciones Internacionales y Ciencias Políticas (2008). Disponible en la web: http://www.eumed.net/rev/sg/02/cno.htm.

Palladino, Alberto. Baran, Maria. Estévez, Julio: Desarrollo de competencias interfronterizas. Una propuesta de investigación acción en vigilancia epidemiológica en el espacio común Encarnación (Paraguay) Posadas (Argentina). UNNE Comunicaciones Científicas y Tecnológicas. 2003. Disponible en la web: www.unne.edu.ar/unnevieja/Web/cyt/cyt/2003/comunicaciones/03-Medicas/M-009.pdf-

Pérez Serrano, G. (1990). Investigación-acción: aplicaciones al campo social y educativo. Madrid: Dykinson.

Published

2013-12-30

How to Cite

D’Angelo, G. A. (2013). Educación para la Integración:: Propuestas para el Área de Frontera Encarnación - Posadas. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (7), 44–49. https://doi.org/10.70833/rseisa7item99

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...