El síndrome del Burnout en los Docentes Universitarios: Variables Asociadas

El síndrome del Burnout en los Docentes Universitarios: Variables Asociadas

Authors

  • Fátima María Bottger Universidad Nacional de Itapúa

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa1item8

Keywords:

Burnout, Working Stress, University teachers (professors), Teacher's rol

Abstract

The present work proposes to do a brief reflection about the burnout or burnt syndrome situation. At the moment, related especially to helping professions, between them, it is found with any doubt the teacher's, in the different levels including the higher. Know the causal factors of negative stress that make to show the syndrome and could perform preventively about them; they directly rebound in the teachers' teaching and in the management of all the university community. This analysis shows the studies conclusions carried out with Europe, Latin America and United States' .professors and tries a first reflection from the Paraguayan reality with the purpose to guide later on to a comparative study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fátima María Bottger, Universidad Nacional de Itapúa

Docente Universitaria Universidad Nacional de Itapúa Programa de Doctorado en Gestión Educacional Encarnación - Paraguay

References

Aldrete R., M.O.; Pando, M., M. ; Aranda B., C. y Balcázar P, N. (2003). Síndrome de Burnout en maestros de educación básica, nivel primario de Guadalajara. Investigación en salud [Revista electrónica], 5 (1). Disponible en: http://www.cucs.udg.mxlinvsalud/abriI2003/art2.html

Cordeiro C., J. A.; Guillén 0., C. L. y Gala L., F. J. Educación Primaria y Síndrome de Burnout. Situación de riesgo en los y las docentes de la Bahía de Cádiz. Disponible en: http://www.intersindical.org/salutlaboral/stepv/vall bumout.pdf

Díaz Barriga, F. y Hemández Rojas, o. (2003): Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretacion constructivista. México: McGraw-Hill.

García, E. (2003): Origens da Psicología Social no Paraguai. En Jacó- Vilela, A.; Lopes Da Rocha, M. y Mancebo, D., Psicología Social. Relatos na América Latina (pp. 85-122) Sao Paulo: Casa do Psicólogo.

Gil-Monte,P.; Peiro, J.; Valcarcel, P. y Grau, R., (1994): La incidencia del síndrome de burnout sobre la salud: Un estudio correlacional en profesionales de enfermería. En Musitu, 0., Intervención Comunitaria (pp. 349-358). Valencia: Cristóbal Serrano Villalba

Guerrero, E. Y Vicente C.; F. (1999): "Burnout" o desgaste psíquico y afrontamiento del estrés en el profesorado. Departamento de Psicología y Sociología de la Educación, Universidad de Extremadura. Disponíble en: http://wVl.W.aidex.es/estres/articuloseloisa/eloisa4.htm

Lodolo D'Oria et al. (2002): Quale correlazione tra patología psichuurica efenómeno del burnout negli insegnanti? Disponible en: http//:www.edscuola.itlarchivio/psicología/bumout.pdf

Maslach, E. y Leiter, M. (1999): Teacher burnout: A research agenda. En Vandenberghe, R. y Huberrnan, A. (Eds.): Understanding and preventing teacher burnout. Nueva York: Cambribge University Press

Marchesi, A. y Martín, E. (1998): Calidad de la enseñanza en tiempo de cambio. Madrid: Alianza Editorial.

Oliver, C. (1993): Análisis de la problemática de estrés en el profesorado de enseñanzas medias: el burnout como síndrome específico. Tesis doctoral no publicada. Universidad Autónoma de Madrid. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mxlredalyc/pdf/337/33740309.pdf

Pellegrino, F.; Abate, S. y Della Porta, D. (2005): Burn-out, mobbing e malattie da stress. Come valutare il rischio psicologico e organizzativo-sociale. Verona: Positive Press

Ponce Díaz y otros (2005) El síndrome del "quemado" por estrés laboral asistencial en grupos de docentes universitarios. [Revista electrónica] Disponible en: http://www.unmsm.edu.pe/psicologia/publicaciones2.htm

Rossati, A. y Magro, G. (2000): Stress e burnout. 1 nuovi corsi universitari per laformazione dei docenti. Roma: Carocci Editore.

Sánchez de Gallardo, M. y Maldonado, L. (2003) Estrés en docentes universitarios. Caso LUZ, URBE Y UNICA. [Revista electrónica] Disponible en: http://www.serbi.luz.edu.ve/pdf/rcs/v9n2/articulo 1O.pdf

Santiago M., M. J. (2005): Causas del estrés laboral en docentes universitarios. Tesis doctoral no publicada. Disponible en: http://www.croem.eslWeb/CroemWebRiesgosLaborales.nsf/ca9fbec891192b50c1256bd7004f727c/d337ae2927fb44b341257044003l7e5d?OpenDocument&Click=

Published

2006-12-30

How to Cite

Bottger, F. M. (2006). El síndrome del Burnout en los Docentes Universitarios: Variables Asociadas. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (1), 43–47. https://doi.org/10.70833/rseisa1item8

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...