Innovation Model for Sustainable Management in ACrisis Context. Case: Supermarket and Convenience Stores. Paraguay. Year 2021

Innovation Model for Sustainable Management in ACrisis Context. Case: Supermarket and Convenience Stores. Paraguay. Year 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa18item570

Keywords:

innovación, Sostenibilidad, Crisis, COVID, Tienda de Convivencia

Abstract

There are several business models that incorporate innovation, including the strategic management model based on risk management, open innovation, but it should be noted that more than 90% of all innovations in business models are recombinations of ideas, concepts, and previously existing models. The role played by technological innovation in solving some societal problems such as air and water pollution is fundamental. The objective of this work is to propose an innovation model for sustainable management in a crisis context for supermarkets and convenience stores through the analysis of the cases that are considered to have responded effectively to the crisis context unleashed by the health emergency established by the distancing protocol as a preventive measure against the spread of COVID 19, the cases were Biggie and Casa Grutter. The methodological design covers the documentary and field bibliographic modality, with exploratory, descriptive, explanatory levels using analytical, synthetic and inductive methods. The result provides significant contributions from the perception of customers and purchasing criteria as well as from managers and management in the context of a health emergency. It is concluded that a purchasing model through virtual platforms is an effective model, that it has a market potential and that the management must be sustainable, that is, take into account the triple impact transversally to the entire organization according to the statement of the customers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, C. (2015). Reinventar en la era digital. Sostenibilidad y la empresa del futuro. Recuperado de:

https://www.bbvaopenmind.com/wpcontent/uploads/2011/01/BBVAOpenMindINNOVACION_Perspectivas_para_el_siglo_XXI.pdf.

Álvarez-Aros, Erick L, & Bernal-Torres, César A. (2017). Modelo de Innovación Abierta: Énfasis en el Potencial Humano. Información tecnológica, 28(1), 65-76. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000100007

Bolaño-Rodríguez, Yuniel, Alfonso-Robaina, Daniel, Pérez Barnés, Amelia, & Arias-Pérez, Manuel. (2014). Modelo de Dirección Estratégica basado en la Administración de

Riesgos. Ingeniería Industrial, 35(3), 344-357. Recuperado en 21 de octubre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000300010&lng=es&tlng=es.

Banco Finandina. (2019). Modelo de negocio innovador. Recuperado de: https://www.bancofinandina.com/finanblog/noticias/2019/10/24/5-caracteristicasmodelo-de-negocio-innovador

Casadesus, R. (2004). Dinámica competitiva y modelos de negocio. Recuperado de: https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/505/631

Curtis, R. et all. (2011). Innovación. Perspectivas para el siglo XXI. Recuperado en mayo 2021 de https://www.bbvaopenmind.com/wp-content/uploads/011/01/BBVA-OpenMindFicha-Innovacion-perspectivas-para-elSXXI-1.pdf

Emprendedores.es. (2017). 5 consejos para acertar con tu modelo de negocio. Recuperado de: https://www.emprendedores.es/crear-unaempresa/ejemplos-modelos-de-negocio/

García, M. (2021). Tecnologías emergentes para una economía circular. Recuperado de: https://www.bbvaopenmind.com/economia/economia-global/tecnologias-emergentespara-una-economia-circular/

Gestión Org. (2020). Cómo aplicar el lienzo del modelo Canvas a tu proyecto. Recuperado de: https://www.gestion.org/aplicar-lienzomodelo-canvas/

Ibercenter. (2021). 10 Principales modelos de negocio en 2021. Recuperado de: https://ibercenter.com/modelo-de-negocio2021/

Landazuri,F., Ferrer F. (2016). Innovación como eje trasversal de los modelos de negocio en las organizaciones, una revisión del constructo teórico. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n81/n81a07.pdf

Lam, A., "Organizaciones innovadoras: estructura, aprendizaje y adaptación", en Innovación. Perspectivas para el siglo XXI, Madrid, BBVA, 2011.

López, A. (2016). Proceso de Implementación de prácticas de la Gestión Responsabilidad Social Empresarial y sus efectos en el posicionamiento de la marca. Recuperado de: https://www.eco.una.py/eco/postgrado/tesis/2016/Tesis_AnaLopez_MBAII.pdf

Maalem Soler, Y. (2020). Modelos de negocio que promueven la economia circular en la Comunidad Valenciana. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/148970

Mejía-Trejo, y Sánchez-Gutiérrez, (2014). Factores determinantes de la innovación del modelo de negocios en la creación de ventaja competitiva. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 11 (42), 105-128.[Fecha de Consulta 21 de Octubre de 2021]. ISSN: 1405-6690. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34235376004

Muñoz, C. (2018). Estrategias Innovadoras para la generación de nuevos proyectos tecnológicos y educativos. Recuperado de: T2672-MBA-Muñoz-Estrategias.pdf (uasb.edu.ec)

Mutis, J. y Enric, J. (2008). Innovación en los modelos de negocio: La base de la pirámide como campo de experimentación. Recuperado de: Redalyc. Innovación en modelos de negocio: La Base de la Pirámide como campo de experimentación

Ortíz, I. (2021). El reto de las megatendencias en los negocios sostenibles de esta nueva era. Recuperado de: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/31425

Osterwalder y Pigneur Y. (2019). Generación de modelos de negocio. Recuperado de: Generación De Modelos De Negocioalexander Osterwalder Y Yves Pigneur [vnd5o6yz99lx] (idoc.pub)

Prim, A. (2020). 7 ejemplos de modelos de negocio innovadores. Recuperado de: https://innokabi.com/mi-modelo-de-negocioel-de-siempre

Pullido, F. (2021). La ciencia es la respuesta para un futuro sostenible. Recuperado de: https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/apuntes-cientificos/ciencia-es-la-respuestafuturo-sostenible/

Rodríguez, M. (2020). Nuevos modelos de negocios digitales, derecho y sostenibilidad. Recuperado de: https://portalderevistas.ufv.es/index.php/rije/article/view/596

Published

2024-06-25

How to Cite

González Ayala, S. D., & Lopéz Rivas, A. I. (2024). Innovation Model for Sustainable Management in ACrisis Context. Case: Supermarket and Convenience Stores. Paraguay. Year 2021. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (18), e2024008. https://doi.org/10.70833/rseisa18item570

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...