Innovation Model for Sustainable Management in ACrisis Context. Case: Supermarket and Convenience Stores. Paraguay. Year 2021
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa18item570Keywords:
innovación, Sostenibilidad, Crisis, COVID, Tienda de ConvivenciaAbstract
There are several business models that incorporate innovation, including the strategic management model based on risk management, open innovation, but it should be noted that more than 90% of all innovations in business models are recombinations of ideas, concepts, and previously existing models. The role played by technological innovation in solving some societal problems such as air and water pollution is fundamental. The objective of this work is to propose an innovation model for sustainable management in a crisis context for supermarkets and convenience stores through the analysis of the cases that are considered to have responded effectively to the crisis context unleashed by the health emergency established by the distancing protocol as a preventive measure against the spread of COVID 19, the cases were Biggie and Casa Grutter. The methodological design covers the documentary and field bibliographic modality, with exploratory, descriptive, explanatory levels using analytical, synthetic and inductive methods. The result provides significant contributions from the perception of customers and purchasing criteria as well as from managers and management in the context of a health emergency. It is concluded that a purchasing model through virtual platforms is an effective model, that it has a market potential and that the management must be sustainable, that is, take into account the triple impact transversally to the entire organization according to the statement of the customers.
Downloads
References
Adams, C. (2015). Reinventar en la era digital. Sostenibilidad y la empresa del futuro. Recuperado de:
Álvarez-Aros, Erick L, & Bernal-Torres, César A. (2017). Modelo de Innovación Abierta: Énfasis en el Potencial Humano. Información tecnológica, 28(1), 65-76. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000100007
Bolaño-Rodríguez, Yuniel, Alfonso-Robaina, Daniel, Pérez Barnés, Amelia, & Arias-Pérez, Manuel. (2014). Modelo de Dirección Estratégica basado en la Administración de
Riesgos. Ingeniería Industrial, 35(3), 344-357. Recuperado en 21 de octubre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000300010&lng=es&tlng=es.
Banco Finandina. (2019). Modelo de negocio innovador. Recuperado de: https://www.bancofinandina.com/finanblog/noticias/2019/10/24/5-caracteristicasmodelo-de-negocio-innovador
Casadesus, R. (2004). Dinámica competitiva y modelos de negocio. Recuperado de: https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/505/631
Curtis, R. et all. (2011). Innovación. Perspectivas para el siglo XXI. Recuperado en mayo 2021 de https://www.bbvaopenmind.com/wp-content/uploads/011/01/BBVA-OpenMindFicha-Innovacion-perspectivas-para-elSXXI-1.pdf
Emprendedores.es. (2017). 5 consejos para acertar con tu modelo de negocio. Recuperado de: https://www.emprendedores.es/crear-unaempresa/ejemplos-modelos-de-negocio/
García, M. (2021). Tecnologías emergentes para una economía circular. Recuperado de: https://www.bbvaopenmind.com/economia/economia-global/tecnologias-emergentespara-una-economia-circular/
Gestión Org. (2020). Cómo aplicar el lienzo del modelo Canvas a tu proyecto. Recuperado de: https://www.gestion.org/aplicar-lienzomodelo-canvas/
Ibercenter. (2021). 10 Principales modelos de negocio en 2021. Recuperado de: https://ibercenter.com/modelo-de-negocio2021/
Landazuri,F., Ferrer F. (2016). Innovación como eje trasversal de los modelos de negocio en las organizaciones, una revisión del constructo teórico. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n81/n81a07.pdf
Lam, A., "Organizaciones innovadoras: estructura, aprendizaje y adaptación", en Innovación. Perspectivas para el siglo XXI, Madrid, BBVA, 2011.
López, A. (2016). Proceso de Implementación de prácticas de la Gestión Responsabilidad Social Empresarial y sus efectos en el posicionamiento de la marca. Recuperado de: https://www.eco.una.py/eco/postgrado/tesis/2016/Tesis_AnaLopez_MBAII.pdf
Maalem Soler, Y. (2020). Modelos de negocio que promueven la economia circular en la Comunidad Valenciana. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/148970
Mejía-Trejo, y Sánchez-Gutiérrez, (2014). Factores determinantes de la innovación del modelo de negocios en la creación de ventaja competitiva. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 11 (42), 105-128.[Fecha de Consulta 21 de Octubre de 2021]. ISSN: 1405-6690. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34235376004
Muñoz, C. (2018). Estrategias Innovadoras para la generación de nuevos proyectos tecnológicos y educativos. Recuperado de: T2672-MBA-Muñoz-Estrategias.pdf (uasb.edu.ec)
Mutis, J. y Enric, J. (2008). Innovación en los modelos de negocio: La base de la pirámide como campo de experimentación. Recuperado de: Redalyc. Innovación en modelos de negocio: La Base de la Pirámide como campo de experimentación
Ortíz, I. (2021). El reto de las megatendencias en los negocios sostenibles de esta nueva era. Recuperado de: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/31425
Osterwalder y Pigneur Y. (2019). Generación de modelos de negocio. Recuperado de: Generación De Modelos De Negocioalexander Osterwalder Y Yves Pigneur [vnd5o6yz99lx] (idoc.pub)
Prim, A. (2020). 7 ejemplos de modelos de negocio innovadores. Recuperado de: https://innokabi.com/mi-modelo-de-negocioel-de-siempre
Pullido, F. (2021). La ciencia es la respuesta para un futuro sostenible. Recuperado de: https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/apuntes-cientificos/ciencia-es-la-respuestafuturo-sostenible/
Rodríguez, M. (2020). Nuevos modelos de negocios digitales, derecho y sostenibilidad. Recuperado de: https://portalderevistas.ufv.es/index.php/rije/article/view/596
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Sergio David González Ayala, Ana Irene Lopéz Rivas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.