Information and Communication Technologies for Effective Communication in Older Adults

Information and Communication Technologies for Effective Communication in Older Adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa18item503

Keywords:

Tecnologías Información y Comunicaciones, Familia, Valores, Sociedad

Abstract

Technology should not be the privilege only of young people; it should reach with all its importance to older adults, therefore, the need arose to integrate older adults in the field of Technology, learning with young people/students of the Faculty of Applied Sciences-Pilar-Paraguay, for effective communication among their peers, family members, etc. The study consisted of a literature review, conducted between the years 2015 to 2022, through a search process of scientific articles. The results allowed identifying the values of justice, respect, tolerance, dialogue and also the inclusion of technology, in daily life as a tool to strengthen family ties between older adults, youth and grandchildren, combining the playful component of mobile devices with educational content in family values. The purpose was achieving integration among older adults, youth and grandchildren of families living and residing in the City of Pilar, as well as fostering a positive attitude towards technology that provides an essential support to simplify their lifestyle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Flores, S., & Chiang-Vega, M. (2020). Factores que determinan el uso de las TIC en adultos mayores de Chile. Revista Científica. Articulo de Investigación Científica y Tecnología. Universidad Distrital. Fransico José de Caldas, 39(3), 296–308. http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/revcie/index

Asensio, J. (2011). Plasticidad, Nuevas Tecnologías y Cambios Mentales. ¿Qué Pedagogía? Universidad de Barcelona. XII Congreso Internacional de Teoría de La Educación 2011, 1–15. https://www.cite2011.com/wp-content/Comunicaciones/Neurociencia/225.pdf

Barrientos, O. (2018). El uso de las TIC en los programas de educación para el adulto mayor. Revista de La Facutlad de Estudios En Ambientes Virtuales, 27–39. https://www.portafolio.co/economia/panorama-del-adulto-mayor-en-colombia-2018-517356

Breton, A., Corrales, I., Córdoba, M., Acosta, M., Larancent, O., & De La Cruz, Y. (2020). Sondeo de Casos en Personas Mayores sobre Actividades Cotidianas y Utilización de Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en Tiempos de Pandemia. Revista Internacional. Tecnología - Educativa Docente 2.0, 9(2665–0266), 132–150. https://doi.org/https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.156 Sondeo

Flores, L. (2020). La alfabetización digital en el público adulto mayor . Un acercamiento desde la comunicación de las relaciones públicas en Perú . Revista Científica de Comunicación, 11(ISSN:1390-776X), 65–80. https://repositorio.consejodecomunicacion.gob.ec/bitstream/CONSEJO_REP/2733/1/La alfabetización digital en el público adulto mayor. Un acercamiento desde la comunicación de las relaciones públicas en Perú.pdf

Martínez, C., & Ortega, T. (2021). El papel de las tecnologías digitales en el envejecimiento activo hacia una mayor independencia. MLS Inclusion and Society Journal. https://www.mlsjournals.com/MLS-Inclusion-Society/article/view/1048

Moreno-Crespo, P. (2015). Educación a lo largo de la vida: Aulas de Mayores. Revista Fuentes, I.S.S.N.: 1575-7072 e-I.S.S.N.: 2172-7775, 113–133. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i17.05

Morón, J. (2014). Educación y personas mayores. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 17(1), 107–120. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198871

Mortis, S., Zavala, M., Zapata, A., & Moreno, A. (2022). Uso de Tecnologías y Autoeficacia en Adultos Mayores. Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 17(2), 125–130. https://doi.org/10.1109/RITA.2022.3166870.Uso

Navarrete, D., Needham, T., Ortega, M., Concha, M., & Macaya, X. (2022). Uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación y bienestar emocional en adultos mayores. Gaceta Médica Espirituana, 24(2), 1–14. http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v24n2/1608-8921-gme-24-02-2375.pdf

Neria-Piña, E., & Medina, M. (2020). Satisfacción del adulto mayor en el uso de las TIC. Ñowi Arte.Diseño.Comunicación Universidad Popular Autónoma Del Estado de Puebla, 4(2), 85–97. https://doi.org/10.37785/nw.v4n2.a5

Pérez-Albéniz, A., Pascual, A. I., Navarro, M. C., & Lucas-Molina, B. (2015). Más allá del conocimiento. El impacto de un programa educativo universitario para mayores. Aula Abierta, 43(1), 54–60. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.06.002

Pérez, M. (2022). Percepción sobre acceso y uso de Tic´s en Adultos Mayores como herramienta de inclusión social: El caso del CAM feliz atardecer del Barrio Sargento Rebolledo, Tolca.

Pérez, R. (2005). Adultos Mayores : Participación e Inclusión Social. Un recorrido de once años en extensión universitaria. Concurso. Una Sociedad Para Todos Las Edades., 1–22. https://www.gerontologia.org/portal/archivosUpload/concursoRLG/organizaciones/Adultos_Mayores_Participacion_e_Inclusion_Social.pdf

Pineda, S. (2022). La Tecnología De la Información y Comunicación (Tic) como herramienta para el entrenamiento cognitivo en la vejez. In Universidad de Quindío.

Quinde, B., Mosquera, M., & Vázquez-Martínez, A. (2020). Brecha digital en adultos mayores: Accesibilidad Tecnológica y Redes Sociales. GIGAPP Estudios Working Papers, 7(180), 744–757. https://www.gigapp.org/ewp/index.php/GIGAPP-EWP/article/view/220

Rivas, E. (2022). Analfabetismo digital y desinformación en los Adultos Mayores de la Parraquía Santa Rosa. In Braz Dent J. Universidad Estatal Península de Santa Elena. Facultad de Ciencias SOciales y de la Salud (Vol. 33, Issue 1).

Robledo, B., Cervantes, B., & Escoto, M. (2022). Caracterización psicológica e imagen corporal de las mujeres con tatuajes: una revisión narrativa. (Issue August).

Supanta-Paucay, D., & Díaz-Ramirez, J. (2020). Adultos mayores y el uso de WebApp para la estimulación cognitiva. Revista de Ciencias Sociales, XXVI.N°3. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33248

Trigueros-Cervantes, C., Rivera-García, E., & Delgado-Peña, J. (2017). Las TIC y el alumno mayor en los programas universitarios para mayores desde la perspecctiva del enseñante. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22, NUM. 7(14056666), 273–293.

Vásquez-Rizo, F., García-Torres, D., Valencia-Pizarro, M., & Gabalán-Coello, J. (2020). Análisis de la apropiación tecnológica en el adulto mayor. Más allá de la edad. Ánfora, ISSN 0121-6538 / e-ISSN 2248-6941., 125–142. https://doi.org/10.30854/anf.v27.n49.2020.741

Vega, O., & Quintero-Romero, S. (2019). Persona adulta mayor y TIC: un ambiente propicio para consolidar. Universidad de Costa Rica. Posgrado En Gerontología Anales En Gerontología, 11. NUM 11(2215–4647), 129–140. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gerontologia/article/view/34013

Published

2024-08-31

How to Cite

Núñez Duré, G. E. (2024). Information and Communication Technologies for Effective Communication in Older Adults. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (18), e2024014. https://doi.org/10.70833/rseisa18item503
Loading...