La Acreditación de la Educación Universitaria en Chile
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa1item4Keywords:
Accreditation, institutional self evaluation, agencies of accreditation, National System of AccreditationAbstract
The present work intends to give a presentation with respect towards the current situation dealing with the Evaluation andAccreditation in Chile of Superior Education. This work considers the new legislation that is being developed related to this matter, as well as the accumulated experience in some institutions in which the process is being carried out. This paper also considers the experience developed internationally, as is the case of the United States, which serves as a modelan which our system of accreditation is currently being constructed. Finally, this paper will present, in the opinion of this author, the weaknesses and strengths ofthe current system in Chile, and the challenges thatwill appear in the future.
Downloads
References
I. Criterios generales para instituciones de educación superior. Proyecto Piloto de Acreditación Institucional. Secretaría Técnica. Anexo l. Extraído el 6 de abril del 2005 desde www.cnap.cl
II. Criterios generales para instituciones de educación superior. Proyecto Piloto de Acreditación Institucional. Secretaría Técnica. An:::ro l. Extraído el 6 de abril del 2005 desde www.cnap.cl
III. Op. cit.
IV. Zuñiga, Victor (2005). Rectores estiman que en 2010 se necesitarán 12 universidades más. El Mercurio de Santiago.
V. Simmons, H. Ríos, E. La Acreditación en los Estados Unidos. Tomado de: Pizzi, Marcela. (2005). Sistemas de Acreditación. 'Ienos de lecturas. Programa de Magíster en Educación. Mención Docencia y Gestión Universitaria.
VI. Ibid.
VII. Elementos de de juicio para la evaluación. Extraído el 19 de abril del 2005 desde www.cnap.cl
VIII. Uriarte, Arturo. Aseguramiento de la calidad en la educación superior por medio de una gestión eficaz y la autoevaluación permanente de la institución. Tomado de www.cse.cl
IX. Gonzalez, Luis. Acreditación de la Educación Superior Chilena. Tomado de: Pizzi, Marcela. (2005). Sistemas de Acreditación UMCE. Textos de lecturas. Programa de Magíster en Educación. Mención Docencia Gestión Universitaria.
X. Gonzalez, Luis. Op. Cit.
XI. Elementos para la evaluación, Extraído el19 de abril del 2005 de www.cnap.cl
XII. Villavicencio, Juan. La Universidad de Chile y la autorregulación en la educación superior. Tomado de: Pizzi, Marcela. (2005). Sistemas de Acreditación UMCE. Textos de lecturas. Programa de Magíster en Educación. Mención Docencia Gestión Universitaria.
XIII. Roca Martín, Sergio. Las acciones post evaluación. Tomado de www.grupo-irc.com
XIIV. Rodriguez Espinar la investigación en evaluación institucional. Tomado de www.gmpo-irc.com p.10
XIV. Woodhouse, David. Algunas reflexiones acerca de la revisión externa de la calidad, conceptos, implementación y evaluación. Tomado de: www.cse.cl
Downloads
Published
How to Cite
License
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.