La Acreditación de la Educación Universitaria en Chile

La Acreditación de la Educación Universitaria en Chile

Authors

  • José A. Michel Salazar Universidad Católica Silva Henríquez Santiago de Chile

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa1item4

Keywords:

Accreditation, institutional self evaluation, agencies of accreditation, National System of Accreditation

Abstract

The present work intends to give a presentation with respect towards the current situation dealing with the Evaluation andAccreditation in Chile of Superior Education. This work considers the new legislation that is being developed related to this matter, as well as the accumulated experience in some institutions in which the process is being carried out. This paper also considers the experience developed internationally, as is the case of the United States, which serves as a modelan which our system of accreditation is currently being constructed. Finally, this paper will present, in the opinion of this author, the weaknesses and strengths ofthe current system in Chile, and the challenges thatwill appear in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José A. Michel Salazar, Universidad Católica Silva Henríquez Santiago de Chile

Licenciado en Educación Magíster en Educación. Mención Docencia y Gestión Universitaria Magíster en Historia. Profesor de la Universidad Católica Silva Henríquez Santiago de Chile

References

I. Criterios generales para instituciones de educación superior. Proyecto Piloto de Acreditación Institucional. Secretaría Técnica. Anexo l. Extraído el 6 de abril del 2005 desde www.cnap.cl

II. Criterios generales para instituciones de educación superior. Proyecto Piloto de Acreditación Institucional. Secretaría Técnica. An:::ro l. Extraído el 6 de abril del 2005 desde www.cnap.cl

III. Op. cit.

IV. Zuñiga, Victor (2005). Rectores estiman que en 2010 se necesitarán 12 universidades más. El Mercurio de Santiago.

V. Simmons, H. Ríos, E. La Acreditación en los Estados Unidos. Tomado de: Pizzi, Marcela. (2005). Sistemas de Acreditación. 'Ienos de lecturas. Programa de Magíster en Educación. Mención Docencia y Gestión Universitaria.

VI. Ibid.

VII. Elementos de de juicio para la evaluación. Extraído el 19 de abril del 2005 desde www.cnap.cl

VIII. Uriarte, Arturo. Aseguramiento de la calidad en la educación superior por medio de una gestión eficaz y la autoevaluación permanente de la institución. Tomado de www.cse.cl

IX. Gonzalez, Luis. Acreditación de la Educación Superior Chilena. Tomado de: Pizzi, Marcela. (2005). Sistemas de Acreditación UMCE. Textos de lecturas. Programa de Magíster en Educación. Mención Docencia Gestión Universitaria.

X. Gonzalez, Luis. Op. Cit.

XI. Elementos para la evaluación, Extraído el19 de abril del 2005 de www.cnap.cl

XII. Villavicencio, Juan. La Universidad de Chile y la autorregulación en la educación superior. Tomado de: Pizzi, Marcela. (2005). Sistemas de Acreditación UMCE. Textos de lecturas. Programa de Magíster en Educación. Mención Docencia Gestión Universitaria.

XIII. Roca Martín, Sergio. Las acciones post evaluación. Tomado de www.grupo-irc.com

XIIV. Rodriguez Espinar la investigación en evaluación institucional. Tomado de www.gmpo-irc.com p.10

XIV. Woodhouse, David. Algunas reflexiones acerca de la revisión externa de la calidad, conceptos, implementación y evaluación. Tomado de: www.cse.cl

Published

2006-12-30

How to Cite

Michel Salazar, J. A. . (2006). La Acreditación de la Educación Universitaria en Chile. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (1), 8–13. https://doi.org/10.70833/rseisa1item4

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...