Characterization of the quality criteria of medicine courses in the regional accreditation system of university courses (ARCUSUR)
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa17item328Keywords:
Criteria, Quality, Accreditation, ARCU-SUR, MedicinaAbstract
This article presents the characterization of the quality criteria of medicine courses according to the ARCU-SUR model. A bibliographic review is carried out on the dimensions, criteria and indicators. The type of research is descriptive, with the documentary method, qualitative approach and non-experimental design. The population is the peer reviewers of ARCU-SUR and references in the area of accreditations in the area of medicine. It is concluded that regional quality criteria lead to a convergence of national higher education evaluation systems between countries, despite the diversity of national systems and their evaluation systems, with the main objective of evaluating the quality of the career. and thus, guarantee the integral formation of the medical student.
Downloads
References
Alfonzo Rosas (2015) El Sistema ARCU-SUR. (Acreditación Regional de Carreras Universitarias del MERCOSUR). La Comisión para la Evaluación y Acreditación de Programas y las Instituciones de Educación Superior ( CEAPIES ).
Barreyro, Gladys Beatriz; Lagoria, Silvana Lorena; Hizume, Gabriella C (2016).; La implementación del Sistema Regional de Acreditación de Carreras Universitarias del Mercosur: Algunas comparaciones entre las Agencias Nacionales de Acreditación; Facultad de Educación UNED; Revista Española de Educación Comparada; 0; 28; 12-.
Fajardo-Dolci, G. E., Santacruz-Varela, J., Lara-Padilla, E., García-Luna Martínez, E., Zermeño-Guerra, A., & Gómez, J. C. (2019). Características generales de la educación médica en México. Una mirada desde las escuelas de medicina. Salud Pública De México, 61(5, sep-oct), 648-656. https://doi.org/10.21149/10149
Fenoll-Brunet MR, Karle H. Mejora de la calidad en las faculta-des de medicina. JANO. 2008;1708:36-0.5.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista M. (2015). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
H. De Wit , F. Hunter El futuro de la internacionalización de la educación superior en Europa Int High Educ. , 83 ( Número especial ) ( 2015 ) , pp. 2 - 3
Molano P.(2022) Propuesta de estándares de acreditación de alta calidad para programas de pregrado en Medicina con enfoque en atención primaria en salud en Colombia. https://www-sciencedirect-com.ezproxy-cicco.conacyt.gov.py/science/article/pii/S1575181322000237#bb0005
Organización Panamericana de la Salud. 29ª Conferencia Sanitaria Panamericana. 69ª Sesión del Comité Regional de la OMS para las Américas. Estrategia de Recursos Humanos para la Salud y la Cobertura Universal en Salud; 2017 jul 24; Washington DC.
Paraguay. (2003), Ley N° 2072/03. ANEAES, de 13 de Febrero de 2003. (http://www.aneaes.gov.py)
Rosselot JE. (2001) Acreditación de Escuelas de Medicina. Trabajando para la calidad y la confiabilidad pública. Rev. Med. Chile.129: 935-43
Sistema ARCU-SUL (s/d) (b). Convocatórias atuais. http://edu.mercosur.int/arcusur/index.php/pt-br/convocatorias-atuais
Stubrin, A. (2005): Los mecanismos nacionales de garantía pública de calidad en el marco de la internacionalización de la educación superior, Avaliação, 2005, 10, 4, pp. 922.
Torres, M. (1992). La investigación científica: cómo abordarla. México: Universidad Autónoma de Chihuahua.
WFME-World Federation for Medical Education: Países atendidos por agencias con Estatus de Reconocimiento (Mapa) https://wfme.org/accreditation/accrediting-agencies-status/(Consulta:01/09/2022)
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Andrea Paola Riego Esteche, Viviana Jimenez Chaves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.