Characterization of the quality criteria of medicine courses in the regional accreditation system of university courses (ARCUSUR)

Characterization of the quality criteria of medicine courses in the regional accreditation system of university courses (ARCUSUR)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa17item328

Keywords:

Criteria, Quality, Accreditation, ARCU-SUR, Medicina

Abstract

This article presents the characterization of the quality criteria of medicine courses according to the ARCU-SUR model. A bibliographic review is carried out on the dimensions, criteria and indicators. The type of research is descriptive, with the documentary method, qualitative approach and non-experimental design. The population is the peer reviewers of ARCU-SUR and references in the area of accreditations in the area of medicine. It is concluded that regional quality criteria lead to a convergence of national higher education evaluation systems between countries, despite the diversity of national systems and their evaluation systems, with the main objective of evaluating the quality of the career. and thus, guarantee the integral formation of the medical student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviana Elizabeth Jiménez Chaves , Universidad del Norte. Asunción, Paraguay

Doctor in Educational Sciences, Social Sciences Researcher. Specialist in Qualitative Research. Master in Management and Education. Reviewer of International Journals, International Postgraduate Tutor. Evaluating Peer of the ANEAES. Evaluator of the National Council of Higher Education. General Research Coordinator UNINORTE. Research lines: Educational Data Mining, Higher Education, research methods.

References

Alfonzo Rosas (2015) El Sistema ARCU-SUR. (Acreditación Regional de Carreras Universitarias del MERCOSUR). La Comisión para la Evaluación y Acreditación de Programas y las Instituciones de Educación Superior ( CEAPIES ).

Barreyro, Gladys Beatriz; Lagoria, Silvana Lorena; Hizume, Gabriella C (2016).; La implementación del Sistema Regional de Acreditación de Carreras Universitarias del Mercosur: Algunas comparaciones entre las Agencias Nacionales de Acreditación; Facultad de Educación UNED; Revista Española de Educación Comparada; 0; 28; 12-.

Fajardo-Dolci, G. E., Santacruz-Varela, J., Lara-Padilla, E., García-Luna Martínez, E., Zermeño-Guerra, A., & Gómez, J. C. (2019). Características generales de la educación médica en México. Una mirada desde las escuelas de medicina. Salud Pública De México, 61(5, sep-oct), 648-656. https://doi.org/10.21149/10149

Fenoll-Brunet MR, Karle H. Mejora de la calidad en las faculta-des de medicina. JANO. 2008;1708:36-0.5.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista M. (2015). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

H. De Wit , F. Hunter El futuro de la internacionalización de la educación superior en Europa Int High Educ. , 83 ( Número especial ) ( 2015 ) , pp. 2 - 3

Molano P.(2022) Propuesta de estándares de acreditación de alta calidad para programas de pregrado en Medicina con enfoque en atención primaria en salud en Colombia. https://www-sciencedirect-com.ezproxy-cicco.conacyt.gov.py/science/article/pii/S1575181322000237#bb0005

Organización Panamericana de la Salud. 29ª Conferencia Sanitaria Panamericana. 69ª Sesión del Comité Regional de la OMS para las Américas. Estrategia de Recursos Humanos para la Salud y la Cobertura Universal en Salud; 2017 jul 24; Washington DC.

Paraguay. (2003), Ley N° 2072/03. ANEAES, de 13 de Febrero de 2003. (http://www.aneaes.gov.py)

Rosselot JE. (2001) Acreditación de Escuelas de Medicina. Trabajando para la calidad y la confiabilidad pública. Rev. Med. Chile.129: 935-43

Sistema ARCU-SUL (s/d) (b). Convocatórias atuais. http://edu.mercosur.int/arcusur/index.php/pt-br/convocatorias-atuais

RANA https://edu.mercosur.int/es-ES/64-rede-de-agencias-nacionais-de-acreditacao/73-red-de-agencias-nacionales-de-acreditacion-rana.html

Stubrin, A. (2005): Los mecanismos nacionales de garantía pública de calidad en el marco de la internacionalización de la educación superior, Avaliação, 2005, 10, 4, pp. 922.

Torres, M. (1992). La investigación científica: cómo abordarla. México: Universidad Autónoma de Chihuahua.

WFME-World Federation for Medical Education: Países atendidos por agencias con Estatus de Reconocimiento (Mapa) https://wfme.org/accreditation/accrediting-agencies-status/(Consulta:01/09/2022)

Published

2022-12-27

How to Cite

Riego Esteche, A. P., & Jiménez Chaves , V. E. (2022). Characterization of the quality criteria of medicine courses in the regional accreditation system of university courses (ARCUSUR). Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (17), e2023017. https://doi.org/10.70833/rseisa17item328

Issue

Section

Review articles

Categories

Loading...