Mitigating science and aggravating beliefs of pandemics

Mitigating science and aggravating beliefs of pandemics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa16item313

Keywords:

Public policies, Programmed obsolescence, Social appropriation of science

Abstract

The present work is a critical review of the relationships that link science and technology, with society. It analyzes the evolution of paradigmatic technology (ICT), the socio-political changes that this brought about and its impact on pandemics. It proposes the employs specialized bibliographic research and documentary analysis in order to carry out a diagnosis of contemporaneity and, from here, to propose strategies for solving the social problem posed by the pandemic crisis from the perspective of “Science, Technology and Society” (STS). This study challenges the current way of doing science and technology. It proposes the inclusion of conceptual, procedural and instrumental innovations, based on new paradigms, such as the social appropriation of science for participation in scientific-technological decisions and the democratic choice of the destinies of society. All of this points to equal access to technological-health resources that allow us to effectively combat pandemics and adversities in general, as well as live in socio-environmental harmony

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrile de Vollmer, M. (1994). Nuevas demandas a la educación y a la institución escolar, y la profesionalización de los docentes. Revista Iberoamericana de Educación. Número 5.

Baudillard, J. (12 de 5 de 1991). La guerra del Golfo no ha existido. (E. País, Ed.) Obtenido de https://elpais.com/diario/1991/05/13/cultura/674085604_850215.html

Bazzo, W. A. (2016). La producción científica y tecnológica dentro de una nueva ecuación civilizadora. Madrid: OEI.

Bazzo, W. A. (2017). Punto de ruptura de la civilización: la relevancia de una educación "desobediente". Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad.

BBC News. (22 de 12 de 2019). Biblia de Gutenberg: 4 datos sorprendentes sobre el libro que marcó un antes y un después en la historia. (B. News, Editor) Recuperado el 20 de 12 de 2020, de BBC News: https://www.bbc.com/mundo/noticias-50832104#:~:text=Se%20cree%20que%20la%20Biblia,imprenta%20con%20tipos%20met%C3%A1licos%20m%C3%B3viles.

Big Van Ciencia. (2017). Monólogos Científicos. Obtenido de Big Van. El arte de contar la Ciencia: http://bigvanciencia.com/espectaculo/monologos-cientificos

Burrus, D., & Gittines, R. (1994). Tecnotendencias. Buenos Aires: Atlántida.

Cortellezzi Lagos, R. (2016). Vinculación de la Institución educativa y su entorno. Madrid: OEI.

Cristaldo Domínguez, C. (2013). Ramón I. Cardozo. Asunción: El Lector.

Cuello Subirana, J., & Tola Alonso, J. (1996). Atlas mundial del medio ambiente. Madrid: Cultural SA.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. París: UNESCO .

Diccionario de marketing digital. (2020). ¿Qué es el storytelling? Obtenido de https://www.40defiebre.com/que-es/storytelling#:~:text=Storytelling%20es%20el%20arte%20de,su%20personaje%20y%20su%20trama.

Einstein, A., & Infeld, L. (2004). La física, aventura del pensamiento. El desarrollo de las ideas desde los primeros conceptos hasta la relatividad y los cuantos. (R. Grinfeld, Trad.) Buenos Aires: Losada SA.

Embert, C. R., & Embert, M. (1997). Antropología cultural (8a. ed.). (U. Martínez Veiga, Ed., D. Candel, E. Cerdá, C. Gancedo, M. García López, & A. Halbach, Trads.) Madrid: Pretince Hall.

Enfermedad por el nuevo coronavirus. (14 de 12 de 2020). Recuperado el 20 de 12 de 2020, de https://www.google.com/search?q=muertos+por+covid+en+el+mundo&oq=muertos+por+covid&aqs=chrome.2.0l8.8242j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Forrester, V. (1997). El horror económico (9a. ed.). Buenos Aires: Fonde de Cultura Económica.

García Palacios, E. M., González Galbarte, J. C., López Cerezo, J. A., Luján, J. L., Gordillo, M. M., Osorio, C., & Valdés, C. (2001). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una aproximación conceptual. (O. d. Iberoamericanos, Ed.) Madrid: Cuadernos de Iberoamérica. Recuperado el 20 de Diciembre de 2020

Gordillo, M. (2016). El Enfoque de CTS en la enseñanza de la ciencia y la tecnología la ciencia, el futuro y las aulas. Madrid: OEI.

Gordillo, M. (2016). La escuela en la red. Madrid: OEI.

Hernández, D. (6 de 11 de 2014). La Biblioteca de Alejandría, la destrucción del gran centro del saber de la antigüedad. (N. Geographic, Editor) Recuperado el 20 de 12 de 2020, de Historia: https://historia.nationalgeographic.com.es/a/biblioteca-alejandria-destruccion-gran-centro-saber-antiguedad_8593

Horkheimer, M. (1934). El rascacielos.

Johansen Bertoglio, O. (2000). Introducción a la teoría general de los sistemas. México: Limusa.

Iglesias Albarrán, L. M. (2016). La comunicación del trabajo académico en ciencia hacia la sociedad. Madrid: OEI.

Iglesias Albarrán, L. M. (2016). Redes sociales en educación. Madrid: OEI.

López Cerezo, J. A. (2007). Epistemología Social. En Cultura científica y apropiación social de la ciencia.

López Cerezo, J. A. (2011). Percepción, cultura científica y participación en Iberoamérica. En Ciencia, tecnología y universidad en Iberoamérica. Metas educativas 2021. Buenos Aires: Eudeba.

López Cerezo, J. A. (2014). Riesgo de altura. Tecnociencia, deporte y sociedad. ¿Victorias de laboratorio? I.

López Cerezo, J. A. (2016). Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: OEI.

López Cerezo, J. A. (2016). Ciencia, tecnología y sociedad: el estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos. Madrid: OEI.

Macions, J. J., & Plumer, K. (1999). Sociología. (R. Garvía, C. Valiente, S. Pérez-Nievas, & L. Morales, Trads.) Madrid: Prentice Hill.

McLuhan, M. (2020). La guerra y la paz en la aldea global. Madrid: La Casa del Libro. Obtenido de https://www.casadellibro.com/libro-la-guerra-y-la-paz-en-la-aldea-global/9789508892737/6228820

Mainer, J. C. (2006). Cajal: una reflexión sobre el papelspocial de la ciencia. Zaragoza: Institución "Fernando el Católico".

Marchesi, Á. (2011). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Asunción: Santillana.

Moreno, A. (s.f.). Tierra y cielos: ¿Dos universos separados? En A. L. Machado, ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? (págs. 5-12, 433-435). Santiago de Chile: OREALC/ UNESCO.

Naciones Unidas. (2018). Objetivos de Desarrollo. Recuperado el 20 de 12 de 2020, de https://onu.org.gt/objetivos-de-desarrollo/

Osorio M., C. (2005). La participación pública en los sistemas tecnológicos. Manual de Educación CTS para Estudiantes de Ingeniería. (U. d. Valle, Ed.) Cali: Colciencias.

Osorio Marulanda, C. (2016). La formación de los ingenieros para participar con las comunidades en temas tecnológicos: consideraciones a partir de la gestión del agua. Revista CTS, 161-180.

Ortiz Uribe, F. G. (2006). Diccionario de Metdología de la Investigación Científica (2a. ed.). México: Limusa.

Postman, N. (1971). Contestación. Nueva fórmula de enseñanza. Rio de Janeiro: Expressäo e Cultura.

Postman, N. (1996). Tecnópolis. La rendición de la cultura a la tecnología. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Prensa Ministerio de Salud y Bienestar Social. (17 de 12 de 2021). Riesgo de fallecimientos por COVID-19 aumenta 22 veces más sin vacunas. (M. d. Social, Editor) Recuperado el 18 de 03 de 2022, de https://www.mspbs.gov.py/portal/24554/riesgo-de-fallecimientos-por-covid-19-aumenta-22-veces-mas-sin-vacunas.html

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2019). Informe sobre Desarrollo Humano. Madrid: Mundi-Prensa.

Quintana, E. (11 de 5 de 2013). https://www.abc.com.py/edicion-impresa/locales/el-paraguay-necesita-al-menos-5000-cientificos-571438.html. Diario ABC Color.

Real Academia Española. (20 de 12 de 2020). Diccionario de la lengua española. Obtenido de Diccionario de la lengua española: https://dle.rae.es/filosof%C3%ADa

Revista Vos (2020). Quién es Gitanjali Rao, la adolescente de 15 años que fue elegida “Joven del año” por la revista Time. (13 de 12 de 2020).

Sabucedo, J. M., & Rodríguez, M. (1997). Medios de comunicación de masas y conducta política. Madrid: Biblioteca Nueva SL.

Samuelson, P. A., & Nordhaus, W. D. (2003). Economía (18a. ed.). (V. G. Carretón Rodríguez, Ed., M. G. Cevallos Almada, V. Hernández y Poz, M. d. Hano Roa, & M. I. Pérez de Lara Choy, Trads.) Buenos Aires: McGraw-Hill.

Sanz Merino, N. (2012). Cultura científica en educación del siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación. Número 58, 35-59.

UNESCO. (2015). El desarrollo sostenible: una preocupación esencial. Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? París: UNESCO.

UniNorte. (19 de 12 de 2005). Historia. Obtenido de Universidad del Norte: https://www.uninorte.edu.py/?page_id=604

Velázquez Seiferheld, D. (2020). La gran epidemia de viruela en Paraguay. Asunción: La Nación. Obtenido de https://www.lanacion.com.py/gran-diario-domingo/2020/04/05/la-gran-epidemia-de-viruela-en-paraguay/

Zanotelli dos Santos, G. (2017). Crecimeinto desenfrenado: un desarrollo insostenible. Florianópolis: Cátedra CTS.

Published

2022-04-12

How to Cite

Méndez Mazó, A. (2022). Mitigating science and aggravating beliefs of pandemics. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (16), e2022008. https://doi.org/10.70833/rseisa16item313

Issue

Section

Review articles

Categories

Loading...