Impact of the ICT, LKT and TEP in the Formation of Language Students (Guaraní-Spanish Bilingualism and English Language) at National University of Itapúa
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa15item288Keywords:
ICT, LKT, TEP, University 2.0Abstract
This research deals with the impact produced by ICT, LKT and TEP in the formation of Language students (Guaraní-Spanish Bilingualism and English Language); whose general objective is to describe the impact of ICT, TAC and TEP on the training of language students (Guaraní-Spanish Bilingualism and English Language) at National University of Itapúa; and as specific objectives to determine the relevance of the use of ICT, LKT and TEP in the training of language students; to establish the importance of the use of ICT, TAC and TEP, by language professors; and to specify the importance of the use of ICTs, LKT and TEP to achieve a University 2.0. To carry out this research a mixed method with and exploratory-descriptive approach was utilised. The population was composed of students and professors of language courses as well as professionals in the area of Technology, Science or Computer Engineering. The most relevant results showed that language professors promote the use of ICTs to consolidate linguistic knowledge. Among the most common ICTs used are virtual platforms, tutorials, Power point and electronic books. Both professors and language students use multimedia resources for their learning and knowledge (LKT), which is heightened by the Covid-19 pandemic. However, according to the results regarding TEP, there is no evidence of collaboration and interaction among professors, students and faculty´s staff in creating new contents in a common virtual community. Therefore, it is proposed to stimulate self-learning through the use of virtual resources and to encourage the use of virtual libraries for greater participation in scientific research and social innovation.
Downloads
References
Bombelli, E., Barberis, G., & Roitman, G. (2006). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) para la implementación de cursos a distancia. Obtenido de http://laboratorios.fi.uba.ar/lie/Revista/Articulos/030308/A1Dic2006.pdf
Busquet-Duran, J. (2013). El uso de las TRIC y el choque cultural en la escuela. Encuentros y. Mediterránea.
Cabero Almenara, J. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la Formación Inicial de los Docentes. Modelos y Competencias Digitales. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 248.
Cortés Ocaña, M. (2013). La integración de las TAC en la educación. Obtenido de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/1846/2013_06_07_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence=1&fbclid=IwAR02lRYIIww04q_kJVPhzrWK1JyvQCIlEMAR6Ho6FNFtXLx3lR5b3Hvikas
Dallera, M., & Tenaglia, P. R. (2014). La Videoconferencia como recurso didáctico TIC. Obtenido de Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación
Feria-Marrugo, I. M., & Zúñiga-López, K. S. (2016). Objetos virtuales de aprendizaje y el desarrollo de aprendizaje autónomo en el área de inglés. Obtenido de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1848/1327
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5ta ed.). México: Mc Graw Hill.
Latorre Iglesias, E., Castro Molina, K., & Potes Comas, I. (2018). Las TICs, Las TAC y las TEP: Innovación Educativa en la Era Conceptual. Bogotá: Fondo Editorial Universidad Sergio Arboleda.
Marín Díaz, V., & Cabero Almenara, J. (2010). Del conocimiento del estudiante universitario sobre las herramientas 2.0 . ANALES. Universidad Metropolitana, 53.
Meléndez Tamayo, C. F. (2013). Plataformas Virtuales como Recurso para la Enseñanza en la Universidad: Análisis, Evaluación y Propuesta de Integración de Moodle con Herramiientas de la Web 2.0. Obtenido de https://eprints.ucm.es/20466/1/T34367.pdf
Pérez Cervantes, M. L., & Saker Barros, A. F. (2013). Importancia del uso de las plataformas virtuales en la formación superior para favorecer el cambio de actitud hacia las TIC. Obtenido de file:///C:/Users/User/Downloads/3847-Texto%20del%20art%C3%ADculo-7497-1-10-20160318.pdf
Ponce Rojo, A., Hernández Contreras, J., Moreno Badajós, P., & Martínez Borrayo, J. G. (2010). Universidad 2.0: El uso de las herramientas más comunes de la nueva generación de internet social en la educación presencial universitaria en México. Dialogos sobre Educación, 10.
Recuero, P. (2018). ¿Qué es eso de las TIC, TAC, TEP? Obtenido de https://palomarecuero.wordpress.com/2013/04/26/que-es-eso-del-tic-tac-tep/
Saeed Al-Maroof, R. A., & Al-Emran, M. (2018). Aceptación de los estudiantes de Google Classroom: un estudio exploratorio utilizando el enfoque PLS-SEM. Obtenido de https://onlinejour.journals.publicknowledgeproject.org/index.php/i-jet/article/view/8275
Zambrano Farías, F. J., & Balladares Ponguillo, K. A. (2017). Sociedad del conocimiento y las TEPs. INNOVA Research Journal, 2, 169-177. doi:https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017.534
Zeballos, M., & Pollier, K. (2019). La información que se transforma en conocimiento para la participación: TIC, TAC y TEP en la formación docente . Revista Internacional Docentes 2.0 Tecnológica - Educativa, 2.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2021 Ortellado, Derlys Ramón, Smulders, Marta Elena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.