Implementación de un sistema de gestión de valor compartido en una empresa del rubro yerbatero de la ciudad de Bella Vista

Implementación de un sistema de gestión de valor compartido en una empresa del rubro yerbatero de la ciudad de Bella Vista

Authors

  • Francisco Javier González Fornerón Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa12item217

Keywords:

Shared value, System, Company

Abstract

This paper describes the implementation of a Shared Value Management System in a company of the yerba market in the city of Bella Vista. This approach becomes necessary with the purpose of allowing development of future comparisons with the same sector in different countries, at the same time that it will permit to settle a starting point to when posing the reflection of the current situation of the analyzed company in relation to this management system. The objective of this study is to describe the effects produce by the implementation of a shared value management system in a company of the yerba market in the city of Bella Vista of the Itapúa Department. This task was gained from a case study, by applying a research methodology of the nonexperimental type, basic and descriptive with a mixed information nature. The study focused on a company of the yerba market of the city of Bella Vista. The analysis highlighted that most of the workers does not know the shared value management method, this is because the only activity that is carried out is that of Corporate Social Responsibility, moreover there is a confusion between differentiating activities that are essentially a corporate social responsibility entrepreneurship; almost all of the workers agree to elaborate a new product which is innovative and aimed at a social need. Finally, virtually half of the employees mention not knowing limitations to apply this method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Javier González Fornerón, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Profesor Investigador de la UNI.

References

Albano, S., & Otros. (2012). DE LA RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIA A LA CREACIÓN DE VALOR COMPARTIDO ENTRE ORGANIZACIONES Y COMUNIDAD. PRIMERA PARTE. Decimoséptimas Jornadas “Investigaciones en la Facultad” de Ciencias Económicas y Estadística (págs. 1-16). Rosario: Instituto de Investigaciones Administrativas y Asistencia Tecnológica.

Añez, C. H. (2009). Gerencia del conocimiento: Modelo de creación de valor y apropiación de la creatividad del capital intelectual. Actualidad Contable FACES, 22-33.

Argandoña, A. (2007). La responsabilidad social de la empresa a luz de la etica . IESE Bussines School, 6-7.

Buckland, H., & Murillo, D. (2014). La Innovación Social en America Latina Marco Conceptual y Agentes . Barcelona : ESADA Instituto de Innovacion Social .

Calderon, R., Reyes, E., & Centeno, A. (5 de Diciembre de 2017). Valor Compartido en ele Abastecimeinto de la Cadena de Valor: Caso empresa ESC y Asociacion de Agricultores Arcoiris. Valor Compartido en ele Abastecimeinto de la Cadena de Valor: Caso empresa ESC y Asociacion de Agricultores Arcoiris. Lima, Lima, Peru: PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ.

Corrales, S. (2007). Importancia del cluster en el desarrollo regional actual. Frontera Norte Vol. 13 Versión Online .

Diaz, D. M. (3 de Enero de 2014). Creación de Valor Compartido más alla de la responsabilidad social. Un estudio cualitativo.Trabajo de Fin de Master: Creación de Valor Compartido más alla de la responsabilidad social. Un estudio cualitativo. Bogotá, Distrito Federal, Colombia: Universidad Internacional de La Rioja.

Diaz, N. (2012). Etica. Daena, 5-12.

Diaz, N., & Castaño, C. (2013). El Valor Compartido como Nueva Estrategia de Desarrollo. Daena: International Journal of Good Conscience, 82-100.

Forero, Y. M. (2012). Creacion de Valor Compartido. Revista Ploutus, 29-32.

Garcia, R. F. (2010). Responsabilidad Social Corporativa . San Vicente (Alicante): Editorial Club Universitario.

Haidar, J. I. (2012). The Impact of Business Regulatory Reforms on Economic Growth. Journal of the Japanese and International Economies, 285-307.

Herrera, H. M. (2005). El marco ético de la responsabilidad social empresarial. Bogota: Pontifica Universidad Javeriana .

Martin, J. M. (2013). Etica Empresarial, Responsabilidad Social Corporativa y Creación de Valor Compartido . Globalización, Competitividad y Gobernabilidad , 76-88.

Mellor, M., & Brien, G. O. (2005). Desarrollo sostenible: mapeo de diferentes enfoques. Sustainable Development, 38-52.

Mendez, M. P., & Gomez, M. O. (2017). Factores incidentes para crear valor compartido en la mipymes de Bogotá. Suma de Negocios, 96105.

Mesa de equidad y Prosperidad . (2015). Valor Compartido . Asunción : Red del Pacto Global Paraguay .

Molina, P. G. (2013). Creación de Valor Compartido. La evolución del capitalismo .Revista Ploutos, 12-15.

Mora, H. A. (2015). Estrategia de Valor Compartido para Colombia. Gestión Estrategica, 1-5.

Morales, H. N., & otros. (2012). La creación de valor compartido y la innovación social como factores de sinergia para el desarrollo económico. Universidad Autonoma del Estado de Hidalgo , 1-21.

Morales, N., & De la Parra, N. (2016). Siete conceptos clave para potenciar iniciativas de proyectos basados en creación de valor compartido e innivación social. Memorias del Congreso de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad (págs. 211-221). Guadalajara: Red Internacional de

Investigadores en Competitividad.

Murcio, R. R. (2011). El desarrollo de la comunidad como fin último de la empresa en Latinoamerica . Universia Bussines Review, 120-131.

Mutis, G. (2013). Valor compartido, una estrategia emoresarial de alto impacto. Semana Sostenible , 114-118.

Nag, R., Hambrick, D., & Ming, J. C. (2006). WHAT IS STRATEGIC MANAGEMENT, REALLY?INDUCTIVE DERIVATION OF A CONSENSUSDEFINITION OF THE FIELD. Strategic Management Journal, 935-955.

Paris, J., & Viltard, L. (2017). Innovación y Creación de Valor Compartido . Palermo Business Review, 25-43.

Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). Estrategia y Sociedad. Harvard Business Review, 5.

Porter, M., & Kramer, M. (2011). La Creación del Valor Compartido . Harvard Bussines Review, 36.

Ramirez, J. (2015). Creación de Reputación Corporativa mediante la adecuada gestión de la responsabilidad social: Estudio del caso de las empresas BCP, Kimberly, Clark, y AFP INtegra Sure. European Scientific Journal, 85105.

Ruta de la Yerba Mate. (2011). Ruta de la Yerba Mate. Recuperado el 11 de Enero de 2018, de

http://www.rutadelayerbamate.org.ar/

Sampieri, C. (2010). Metodología de la Investigación. Mexico: McGraw - Hill.

Shared Value Initiative. (2014). Valor Compartido en Chile. Santiago: Universidad del Desarrollo.

Velasco, C. S. (2014). El papel del sector empresarial en la construcción de la paz. Revista Colombiana de Bioetica, 125-126.

Published

2018-12-30

How to Cite

González Fornerón, F. J. (2018). Implementación de un sistema de gestión de valor compartido en una empresa del rubro yerbatero de la ciudad de Bella Vista. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (12), 105–117. https://doi.org/10.70833/rseisa12item217

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...