Análisis del empleo de las herramientas de aprendizaje virtual
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa13item199Keywords:
higher education, ICT, digital tools, industrial engineeringAbstract
ICTs are becoming more relevant as a result of the international epidemiological situation generated by COVID-19. The results presented are a consequence of the interest in deepening one of the edges of the use of information and communication technologies in higher education. In this sense, an analysis has been made of the importance of the use of new virtual learning tools for teaching at university. To this end, surveys were conducted among professors of the Industrial Engineering career at the Universidad Americana de Asunción. Emphasis was placed on the transformations caused by virtualization in the teaching staff for its implementation. In addition, the hours dedicated for the assimilation of these were taken into consideration, as well as the usefulness that, in their opinion, they could have for the present and future of teaching and learning at the higher educational level.
Downloads
References
Aliaga, Francisco y Bartolomé, Antonio (2005).El impacto de las nuevas tecnologías en educación. España.
Gutiérrez Rivas, Raúl (2014). Estrategias para el uso de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje en el área de economía y empresa en la educación secundaria Madrid.
Hermosa Del vasto, Paola., M. (2015, juliodiciembre). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Rev. Cient. Gen. José María Córdova 13(16), 121-132.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill.
Navarro, Rubén Edel. Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Ed. Pearson. Primera Edición. pp.15-28. SN - 978-970-26-1213-1
R. E. Valero Vargas, J. J. Palacios Rozo, y R. González Silva, «Tecnologías de la Información y la Comunicación y los Objetos Virtuales de Aprendizaje: un apoyo a la presencialidad», Rev. vínculos, vol. 16, n.º 1, pp. 82-91, jun. 2019.
Resolución Nº 63/2016 del Consejo Nacional de Educación Superior Resolución CE-CONES N° 08/2020 Consejo Ejecutivo “Que establece pautas generales para las instituciones de educación superior
a fin de aplicar herramientas digitales de enseñanza-aprendizaje en el marco de la emergencia sanitaria -COVID19- dispuesta por las autoridades nacionales”.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.