Análisis del empleo de las herramientas de aprendizaje virtual

Análisis del empleo de las herramientas de aprendizaje virtual

Authors

  • Viviana Romero Hitchman Universidad Americana. Asunción, Paraguay.
  • Frank Asdrúval Cruz Ortega Universidad Americana. Asunción, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa13item199

Keywords:

higher education, ICT, digital tools, industrial engineering

Abstract

ICTs are becoming more relevant as a result of the international epidemiological situation generated by COVID-19. The results presented are a consequence of the interest in deepening one of the edges of the use of information and communication technologies in higher education. In this sense, an analysis has been made of the importance of the use of new virtual learning tools for teaching at university. To this end, surveys were conducted among professors of the Industrial Engineering career at the Universidad Americana de Asunción. Emphasis was placed on the transformations caused by virtualization in the teaching staff for its implementation. In addition, the hours dedicated for the assimilation of these were taken into consideration, as well as the usefulness that, in their opinion, they could have for the present and future of teaching and learning at the higher educational level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviana Romero Hitchman, Universidad Americana. Asunción, Paraguay.

Máster en Derecho Constitucional y Administrativo, Facultad de Derecho de la Universidad de la Habana, Cuba. Docente de la Universidad Americana de Asunción.

Frank Asdrúval Cruz Ortega, Universidad Americana. Asunción, Paraguay.

Ingeniero en Automatización, Universidad Tecnológica de la Habana, Cuba. Docentes de la Universidad Americana de Asunción.

References

Aliaga, Francisco y Bartolomé, Antonio (2005).El impacto de las nuevas tecnologías en educación. España.

Gutiérrez Rivas, Raúl (2014). Estrategias para el uso de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje en el área de economía y empresa en la educación secundaria Madrid.

Hermosa Del vasto, Paola., M. (2015, juliodiciembre). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Rev. Cient. Gen. José María Córdova 13(16), 121-132.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill.

Navarro, Rubén Edel. Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Ed. Pearson. Primera Edición. pp.15-28. SN - 978-970-26-1213-1

R. E. Valero Vargas, J. J. Palacios Rozo, y R. González Silva, «Tecnologías de la Información y la Comunicación y los Objetos Virtuales de Aprendizaje: un apoyo a la presencialidad», Rev. vínculos, vol. 16, n.º 1, pp. 82-91, jun. 2019.

Resolución Nº 63/2016 del Consejo Nacional de Educación Superior Resolución CE-CONES N° 08/2020 Consejo Ejecutivo “Que establece pautas generales para las instituciones de educación superior

a fin de aplicar herramientas digitales de enseñanza-aprendizaje en el marco de la emergencia sanitaria -COVID19- dispuesta por las autoridades nacionales”.

Published

2019-12-30

How to Cite

Romero Hitchman, V. ., & Cruz Ortega, . F. A. . (2019). Análisis del empleo de las herramientas de aprendizaje virtual. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (13), 114–121. https://doi.org/10.70833/rseisa13item199

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...