CAUSAS DEL BAJO RENDIMIENTO ACADEMICO DE ESTUDIANTES DE LA CARRERA LICENCIATURA EN ADMINISTRACIÓN DE LA FACULTAD DE CIENCIAS ECONOMICAS Y ADMINISTRATIVAS DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE ITAPUA, SEDE ENCARNACION
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa11item178Keywords:
Academic Performance, Factors, Educational QualityAbstract
This research is of exploratory transectional desing, focusing on the exploration of the causes of low academic performance of the students of the Bachelor of Administration in the Faculty of Economic and Administrative Sciences of the National University of Itapúa, headquarters Encarnación. The data collected from the surveys applied to students and teachers were analyzed quantitatively by descriptive and parametric statistics: test analysis t for independent samples and, subsequently, later contrasted with the qualitative data obtained by comparing the answers that the academic directors have given during the interviews. Finally, through a matrix of analysis, the consolidation of detected weaknesses and measures to be adopted was carried out. In the preliminary phase, documents, records and electronic files available at the institution were also reviewed. Among the main causes of students' low academic performance are: study strategies (academic factors), teaching and evaluation strategies (pedagogical factors), follow-up mechanisms for teaching management and the services offered by the career (institutional factors), age and the holding of children (demographic factors).
Downloads
References
Abarca Rodríguez, A. A., & Sánchez Vindas, M. A. (2005). La Deserción Estudiantil en la Educación Superior: El Caso de la Universidad de Costa Rica. (U. d. Rica, Ed.) Recuperado el 05 de Junio de 2014
Altbach, P., & Mcgill Petterson, P. (2000). Educación superior en el siglo XXI: desafio global y respuesta nacional (Ira ed. ed.). Buenos Aires, Argentina: Biblos Educación y Sociedad.
Erazo, O. (2011). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Vanguardia Psicológica, 2(2), 144-173.
Giovagnoli, P. L. (Marzo de 2002). Determinantes de la Deserción y Graduación Universitaria. (F. d. Plata, Ed.) Recuperado el 15 de Junio de 2014, de http://www.depeco.econo.unlp.edu.ar/maestria/tesis/019-tesis-giovagnoli.pdf
IESALCUNESCO. (2008). Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (A. L. Gazzola, & A. Didriksson, Edits.) Caracas, Venezuela: Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe-IESALC. Obtenido de http://www.unesco.org.ve
Lara Barragán, A., Aguiar Barrera, M. E, Cerpa Cortés, G., & Núñez, H. (23 de Junio de 2009). Relaciones docente-alumno y rendimiento académico. Un caso del Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías de la Universidad de Guadalajara, Recuperado el 15 de Junio de 2014, de http://portal.iteso.mx/portal/page/portal/Sinectica/Revista/SIN33_03/sin33_laraBarragan.pdf
Latiesa, M. (1992). La deserción universitaria: desarrollo de la escolaridad en la enseñanza superior, éxitos y fracasos (1° ed.). (S. V. Editores, Ed.) Madrid, España. Obtenido de Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas: Siglo Veintiuno de España Editores, 1992 A, & Di Gresia, L. (Abril de 2000). Características y Rendimiento de Estudiantes
Porto, A. & Universitarios. El Caso de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Recuperado el 11 de Junio de 2014, de http://www.depeco.econo.unip.edu.ar/doctrab/doc24.pdf
Rios, G. Uulio de 2010). Factores sociodemográficos y rendimiento académico en la Universidad: el caso de estudiantes de abogacía de la Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado el 10 de Junio de 2014, de file:///C/Documents and Settings/VIRTUSUARIO/Misdocumentos/Downloads/tesis_demografia_graciela_rios_2010.pdf
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.