Las Universidades Públicas como impulsoras de la integracion Regional: Posibilidades de Cooperación Transfronteriza en el Área Encarnación - Posadas.: El Caso de la Universidad Nacional de Itapúa

Las Universidades Públicas como impulsoras de la integracion Regional: Posibilidades de Cooperación Transfronteriza en el Área Encarnación - Posadas.

El Caso de la Universidad Nacional de Itapúa

Authors

  • Guillermo Adrián D'Angelon Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa9item128

Keywords:

Public Universities, Integration, Research, Trans-frontier cooperation

Abstract

This research had as its general objective to promote, through the National University of Itapúa (UND), possibilities of trans-frontier cooperation in the Encarnación Posadas border region. This proposal is based on the idea that the public universities located in the border regions are key players to achieve a regional integration of a higher quality, promoting the development of their region.

This qualitative research, based on documentary analysis, organised in three phases. The first one is an exploratory level as it aims at addressing the essential aspects of UNI's regional dimension. The second one has for a descriptive level: the University's agenda regional integration is considered on the base of the explored aspects. The third phase consists of the design of proposals for regional integration promotion in the Encarnación Posadas border region.

Once the emerging reality had been determined it was concluded that it was necessary to design and to promote from UNI in collaboration with the National University of Misiones (Argentina), a Specialisation Programme on Strategic Management of Regional Integration, with emphasis on public management, built on Skills-based Education and the Methods of Learning with Projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Adrián D'Angelon, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Lic. en Relaciones Internacionales, Profesor Investigador de la Universidad Nacional de Itapúa.

References

-Bogado de Scheid, Lucila y D'Angelo, Guillermo: Las Universidades Públicas de Zonas Fronterizas ante los Desafíos y las Oportunidades de la Integración Regional: El Caso de la Universidad Nacional Itapúa. Documento de trabajo presentado al Seminario Sociedad y Estado, organizado por AUGM, en la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina) Octubre 2012.

- Community Engagement in South African Integration. Disponible en: http://www.che.ac.za/documents/d000204/Kagisano_No_6_January2010.pdf.

- Dietze, Ronald y otros (2000). Evaluación del Rol de las Regiones Fronterizas en el Proceso de Desarrollo Económico del Paraguay. BCP - GEE, Asunción.

- Documento constitutivo del Instituto de Desarrollo Regional, Recursos Naturales y Ambientales. Universidad Nacional de Itapúa.

- Documento Lineamientos Preliminares del Proyecto UNIR" Diciembre de 2012. Estatutos de la Asociación de Universidades del Grupo Montevideo

- Estatutos de la Universidad Nacional de Itapua.

- Estatutos de la Universidad Nacional de Misiones

- Guzmán, Jesús Carlos: Una Propuesta para Formar Competencias. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC) Nro. 5. Disponible en: http:// www.educand-us.cl/ojs/index.php/fcompetencias/article/viewFile/70/66.

- Keohane, R. y Nye, J. (1989). Power and Interdependence: World Politics in Transition. Little, Brown and Company.

- Kliksberg, Bernardo: Una nueva gerencia publica para la modernización del Estado y afrontar los desafios de la Integración. Disponible en: http://orion2020.org/archivo/competencias_gerenciales/comunicacion_organizacional/s2_nuevagerenciapublica.pdf.

Published

2015-12-30

How to Cite

D’Angelon, G. A. (2015). Las Universidades Públicas como impulsoras de la integracion Regional: Posibilidades de Cooperación Transfronteriza en el Área Encarnación - Posadas.: El Caso de la Universidad Nacional de Itapúa. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (9), 13–17. https://doi.org/10.70833/rseisa9item128

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...