Propuesta de repositorio acceso abierto en Biblioteca Central, Universidad Nacional de Asunción

Propuesta de repositorio acceso abierto en Biblioteca Central, Universidad Nacional de Asunción

Authors

  • Eva Sabina Bemal Universidad Nacional de Asunción. San Lorenzo, Paraguay.
  • Margarita Escobar de Morel Universidad Nacional de Asunción. San Lorenzo, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa8item119

Keywords:

Universidad Nacional de Asunción, Open access, institutional repository, university library

Abstract

Open access repositories improves the scientific process, increases the visibility and use of the research, house collections of scientific papers and other research outputs and made accessible to all on the web. In order to determine whether the Central Library of the National University of Asunción is prepared to manage the repository facing college requirements needed to the challenge of Open Access this case study is performed. The results reveal that the Central Library has technologies and adequate staff for a possible implementation of open access repository, has digitized analogue materials and scientific research by teachers, researchers such as journal articles, theses, projects to degree, among others. Regulation has documents available; however is not explicit assignment of copyright for the provision of open access repository collection. Therefore it can be considered that the Central Library is prepared to manage the open access institutional repository, adjusting the provisions on copyright in its rules. This requirement  essential because it depends entirely accessibility owner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Sabina Bemal, Universidad Nacional de Asunción. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Bibliotecología, Especialista en Gestión Documental y  Archivos. Docente de la Facultad Politécnica de la Universidad Nacional de Asunción

Margarita Escobar de Morel, Universidad Nacional de Asunción. San Lorenzo, Paraguay.

Licenciada en Bibliotecología, Magíster en Ciencias de la Educación. Especialista en Gerencia y Desarrollo Social. Investigadora Nivel I - CONACYT. Miembro del Grupo de Investigación en Ciencias de la Información de la Facultad Politécnica de la Universidad Nacional de Asunción.

References

Barrueco, J. M. y García Testal, C. (2009). Repositorios institucionales universitarios: evolución y perspectiva. Recuperado de www.fesabid.org/zaragoza2009/actas-fesabid-2009/99-107.pdf.

Budapest. (2010). Diez años desde la Budapest Open Access Initiative: hacia lo abierto por defecto. Recuperado de http:// www.budapestopenaccessinitiative.org/translations/spanish-translation.

Bustos González, A., Fernández, A. coord. (2008). Directrices para la creación de repositorios institucionales en universidades e instituciones de educación superior. Red Alfa Biblioteca de Babel. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10336/223. Conferencias de Archiveros. (2008).

Informe sobre archivos universitarios y los repositorios institucionales digitales en las universidades españolas. Recuperado de: http://cau.crue.org/Documents/GT/GT RI/infoGRI2008.pdf.

Crow, R. (2002). The Case for Institutional Repositories: a SPARC Position Paper. Washington, DC: Scholarly Publishing & Academic Resources Coalition. Recuperado de: http:// www.arl.org/sparc/1R/IR_Final_Release_102.pdf.

De Volder, C. (2011). El ejercicio del autoarchivo en el repositorio temático E-Lis por parte de los bibliotecarios argentinos. Recuperado de http://eprints.rclis.org/15476/1/tesis_DeVolder.pdf. Lynch, C. A. (2003). Institutional repositories: essential infrastructure for scholarship in the digital age. ARL, no. 226 (feb), p. 1-7. Recuperado de http:// www.arl.org/resources/pubs/br/br226/br226ir-shtm.

Rader, Hannelore B. (2000). Alfabetización informacional en el entorno del servicio de referencia: preparándonos para el futuro. Anales de la Documentación, Nº 3.

Published

2014-12-30

How to Cite

Bemal, E. S. ., & Escobar de Morel, M. (2014). Propuesta de repositorio acceso abierto en Biblioteca Central, Universidad Nacional de Asunción. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (8), 81–85. https://doi.org/10.70833/rseisa8item119

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...