La investigación - acción participativa como estrategia metodológica para el desarrollo comunitario
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa7item100Keywords:
Interdisciplinary team, participative leadership, community developmentAbstract
The survey consisted in a field experience of a University Professors group with a deprived community population near campus, in order to develop interdisciplinary and participative competencies as a key strategy for community development. The Participative Action Research Model in its early stages: problematizing, diagnosis and discussion for change proposals were used. The main findings were: the importance of non-invasive involvement of the researchers in community processes, qualitative analysis of the community social problems and development of the potentialities of researchers and community residents to propose innovative solutions. The outcomes were positive for all participants and allow hope for the continuation of the project, as well as background for interventions in other communities.
Downloads
References
Aguilera, Yenny (2011) Resultados de la Evaluación. del Curso-Taller de Fundamentos para la Elaboración de Proyectos Comunitarios Participativos. UNI
Albert, L y Simón, P (1988): Las Relaciones Interpersonales. Editorial Herder, Barcelona,
Canales, M (2006): Metodologías de Investigación Social. Lom Ediciones, Santiago.
González Fleitas, A (2011): Impacto de las Condiciones Socioeconómicas y Ambientales con Relación a la Presencia de Enfermedades Dermatológicas en la Población Infantil en el Barrio San Antonio de Ypecuru-Vertedero Municipal.
IESALC-UNESCO (2008): Declaración de la Conferencia Regional de la Educación Superior en America Latina y el Caribe. CRES, Colombia.
Kliksberg, B (2002): Ética y Desarrollo. La Relación Marginada, Ed. El Ateneo, Buenos Aires
Lafarga, J & Gómez del Campo, J (2005): Desarrollo del Potencial Humano.3ra. Ed. México. Ed. Trillas
Lewin, K (1992) La Investigación-Acción y la Problemas de las Minorías. Biblioteca de Educación de Adultos. Editorial Popular. Madrid
Martí, J (2000) La Investigación-. Acción Participativa. Estructura y Fases. Biblioteca de la Universidad del País Vasco, España
PNUD- Paraguay (2007): Gestión Pública Comunitaria para el Desarrollo Humano, en Cuaderno de Desarrollo Humano N° 2. PNUD Asunción
Tunnermann, C (2010): La Educación Superior Necesaria para el siglo XXI, en La Universidad Ante los Desafíos del Siglo XXI. Revista Paraguaya de Sociología. Asunción
UNESCO (1998): Declaración Mundial sobre la Educación Superior para el Siglo XXI. Ediciones Unesco, Paris.
UNESCO (2005): Hacia las Sociedades del Conocimiento Informe Mundial de la UNESCO Ediciones Unesco, Paris
Winter, R. (2000): Manual de Trabajo en Equipo. Ediciones Díaz de Santos, Madrid
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.