La investigación - acción participativa como estrategia metodológica para el desarrollo comunitario

La investigación - acción participativa como estrategia metodológica para el desarrollo comunitario

Authors

  • Yenny Aguilera Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa7item100

Keywords:

Interdisciplinary team, participative leadership, community development

Abstract

The survey consisted in a field experience of a University Professors group with a deprived community population near campus, in order to develop interdisciplinary and participative competencies as a key strategy for community development. The Participative Action Research Model in its early stages: problematizing, diagnosis and discussion for change proposals were used. The main findings were: the importance of non-invasive involvement of the researchers in community processes, qualitative analysis of the community social problems and development of the potentialities of researchers and community residents to propose innovative solutions. The outcomes were positive for all participants and allow hope for the continuation of the project, as well as background for interventions in other communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yenny Aguilera, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Profesora Investigadora de la Universidad Nacional de Itapúa, Paraguay

References

Aguilera, Yenny (2011) Resultados de la Evaluación. del Curso-Taller de Fundamentos para la Elaboración de Proyectos Comunitarios Participativos. UNI

Albert, L y Simón, P (1988): Las Relaciones Interpersonales. Editorial Herder, Barcelona,

Canales, M (2006): Metodologías de Investigación Social. Lom Ediciones, Santiago.

González Fleitas, A (2011): Impacto de las Condiciones Socioeconómicas y Ambientales con Relación a la Presencia de Enfermedades Dermatológicas en la Población Infantil en el Barrio San Antonio de Ypecuru-Vertedero Municipal.

IESALC-UNESCO (2008): Declaración de la Conferencia Regional de la Educación Superior en America Latina y el Caribe. CRES, Colombia.

Kliksberg, B (2002): Ética y Desarrollo. La Relación Marginada, Ed. El Ateneo, Buenos Aires

Lafarga, J & Gómez del Campo, J (2005): Desarrollo del Potencial Humano.3ra. Ed. México. Ed. Trillas

Lewin, K (1992) La Investigación-Acción y la Problemas de las Minorías. Biblioteca de Educación de Adultos. Editorial Popular. Madrid

Martí, J (2000) La Investigación-. Acción Participativa. Estructura y Fases. Biblioteca de la Universidad del País Vasco, España

PNUD- Paraguay (2007): Gestión Pública Comunitaria para el Desarrollo Humano, en Cuaderno de Desarrollo Humano N° 2. PNUD Asunción

Tunnermann, C (2010): La Educación Superior Necesaria para el siglo XXI, en La Universidad Ante los Desafíos del Siglo XXI. Revista Paraguaya de Sociología. Asunción

UNESCO (1998): Declaración Mundial sobre la Educación Superior para el Siglo XXI. Ediciones Unesco, Paris.

UNESCO (2005): Hacia las Sociedades del Conocimiento Informe Mundial de la UNESCO Ediciones Unesco, Paris

Winter, R. (2000): Manual de Trabajo en Equipo. Ediciones Díaz de Santos, Madrid

Published

2013-12-30

How to Cite

Aguilera, Y. (2013). La investigación - acción participativa como estrategia metodológica para el desarrollo comunitario. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (7), 50–53. https://doi.org/10.70833/rseisa7item100

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...