Approaches to University Student Satisfaction.

Approaches to University Student Satisfaction.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa19item630

Keywords:

Satisfaction, Students, Higher Education, Undergraduate careers

Abstract

Student satisfaction refers to the level of well-being that students perceive when their academic expectations and needs are met. The objective of this study is to identify specialized literature about authors and theoretical approaches that deal with the topic of student satisfaction in the university environment. Methodology: Qualitative documentary-type research was conducted. Articles in Spanish and English were analyzed, from databases such as Google Scholar, Redalyc, Scielo, Scopus, etc. Articles from 2019 to 2023 were selected, using “university student satisfaction” as the search term. Results: Publications in English have the highest number of publications, eleven authors and eight theories that work on this topic were detected. The most used theories are the following: Theory of Educational Quality and the Theory of Student Satisfaction. Conclusions: This study provides relevant information regarding similarities and differences between the different authors and approaches that deal with the topic of university student satisfaction, which can be used for future studies on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, F. (2006), The development of HEdPERF: a new measuring instrument of service quality for the higher education sector. International Journal of Consumer Studies, 30: 569-581. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00480.x

Astudillo, M. V., y Martín-García, A. V. (2020). Activity theory: fundamentals for study and design of blended learning. Cadernos de Pesquisa, 50, 515-533.

Bayrón, C. E. (2012). Teoría Social Cognitiva y Teoría de Retención de Vincent Tinto: Marco Teórico para el estudio y medición de la autoeficacia académica en estudiantes universitarios. Revista Griot, 5(1), 28-49.

Barquín Barra, C. F., Lagos Jeria, I. A., & Matus Hurtado, G. A. (2015). Students' learning styles and teacher's perception (Tesis de Grado). Universidad Ucinf. Santiago, Chile.

Bretel, L. (2012). En qué consiste y cómo evaluar una enseñanza de calidad. Repositorio Académico Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/285352

Bryant, Julie. (2006). Assessing expectations and perceptions of the campus experience: The Noel‐Levitz Student Satisfaction Inventory. New Directions for Community Colleges. 2006. 25 - 35. 10.1002/cc.234.

Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). Technology acceptance model. J Manag Sci, 35(8), 982-1003.

Fernández-Rodicio, C. I., & Abellán-Roselló, L. (2024). Revisión sistemática de investigaciones sobre la satisfacción con los estudios universitarios. EDUCA International Journal, 4(2), 383–408. https://doi.org/10.55040/educa.v4i2.107

Lee, H., Lee, Y. y Yoo, D. (2000) Los determinantes de la calidad percibida del servicio y su relación con la satisfacción. Journal of Services Marketing, 14, 217-231.

https://doi.org/10.1108/08876040010327220

Madero Gómez, Sergio Manuel. (2019). Factores de la teoría de Herzberg y el impacto de los incentivos en la satisfacción de los trabajadores. Acta universitaria, 29, e2153. Epub 11 de septiembre de 2020.https://doi.org/10.15174/au.2019.2153

Pichardo María del Carmen et al., 2007) - (Pérez Zamora et al., 2012) - (Ordóñez Sierra & R. Rodríguez Gallego, 2016)

Pichardo Martínez, MD, García Berbén, AB, De la Fuente Arias, J., & Justicia Justicia, F. (2007). El estudio de las expectativas en la universidad: análisis de trabajos empíricos y futuras líneas de investigación. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9 (1), 0.

Pérez Zamora, L.A.; López López, M.C.; Couto Olivares, J.M.; Navarro Luque, G. (2012). ¿Depende la satisfacción estudiantil de la calidad real de la facultad o de la percepción individual de ésta? Análisis comparativo entre facultades privadas y públicas. En: ReiDoCrea. Vol.1, Art. 4, pp. 29-37. [http://hdl.handle.net/10481/21940]

Ordóñez-Sierra R. y Rodríguez-Gallego M. R. (2015). Las expectativas de los estudiantes y la calidad del servicio ofertado por la universidad de Sevilla. Revista Complutense de Educación, 27(3), 901-922. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.46999

Oliver, RL (1980). Un modelo cognitivo de los antecedentes y consecuencias de las decisiones de satisfacción. Journal of Marketing Research, 17 (4), 460–469. https://doi.org/10.2307/3150499

Saldaña Villa, Magdalena, & Barriga, Omar A. (2010). Adaptación del modelo de deserción universitaria de Tinto a la Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile. Revista de Ciencias Sociales, 16(4), 616-628. Recuperado en 23 de octubre de 2024, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182010000400005&lng=es&tlng=es.

Sánchez Quintero, J. (2018). Satisfacción estudiantil en educación superior: validez de su medición. Universidad Sergio Arboleda.

Sigarrostegui Gutiérrez, J. (2021). La Calidad en el Servicio Educativo y la Satisfacción estudiantil en una Universidad Privada de Lima, 2018. Universidad Ricardo Palma. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14138/4493

Torres-Escobar, GA y Botero, L. (2021). Factores Asociados al Compromiso Académico en Universitarios de Carreras Virtuales: Revisión de Las Principales Teorías e Instrumentos. Panorama, 15 (28),

Vera-Millalén, Fernando. (2018). Percepción de estudiantes respecto de la calidad educativa y organizacional de la carrera de enfermería de una universidad privada chilena. Revista Electrónica Educare, 22 (3), 1-25. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.1

Published

2025-01-13

How to Cite

Ríos Vargas, A. L. (2025). Approaches to University Student Satisfaction. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (19), e2025001. https://doi.org/10.70833/rseisa19item630

Issue

Section

Scientific essays

Categories

Loading...