Distinciones de la Didáctica Científica de las Matemáticas para la Investigación de la Enseñanza y los Aprendizajes

Distinciones de la Didáctica Científica de las Matemáticas para la Investigación de la Enseñanza y los Aprendizajes

Authors

  • Leonora Díaz Moreno Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.70833/rseisa1item5

Keywords:

Scientific Didactics, Fundamental Didactics, Phenomenological Didactics, Socioepistemological Didactics

Abstract

Central slight knowledge of a Scientific Didactics of the mathematics settle from mid the Seventies. It initiates with developments of the constructed Fundamental Didactics on the base of the distinctions of Brousseau and the Phenomenological Didactics that starts of distinctions of Freudenthal located in continental Europe, to which a Socioepistemological Didactics by Latin American roots is added, that registers inthe developments of mathematical the educative one in our continent. Original distinctions of the field of education and the learnings in mathematics like the didactic transposition of saberes and epistemologic, cognitives, didactic and sociocultural obstacles to the learnings, come transferring to the didactic investigation inother disciplines from the currículum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonora Díaz Moreno, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Doctora en Ciencias de la Educación. Académica del Programa de Doctorado de Educación Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación Santiago Chile

References

Brousseau, G (1976). Les obstacles épistémologiques et les problémes en mathématiques. En Actas del XXVIII CJ.E.A.E.M., Louvain la Nueve, pp 101-117.

Brousseau, (1987). Fundamentos de Didáctica de la Matemática. Manuscrito no publicado. Trad. Centeno J., Melendo, B. y Murillo, J. Prog. Doctorado U. Zaragoza.

Cantoral, R. (2004). Desarrollo del Pensamiento y Lenguaje Variacional, Una Mirada Socioepistemológica. En L. Díaz (Ed.), ALME(VoL 17, pp. 1-9). México: Clame.

Díaz, L. (1999). Concepciones en el aprendizaje del concepto de límite. Un estudio de casos. Tesis Doctoral en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.

Díaz, L. (2002) Hacia la construcción de saberes matemáticos en el aula. Enfoques didácticos de investigación. Boletín de Investigación Educacional, PUC, Santiago, Chile.

Díaz, L. (2003). Las representaciones sobre la variación y su impacto en los aprendizajes de conceptos matemáticos. Proyecto Fondecyt 2003/1030413. UMCE, Santiago, Chile.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público, Huemal. Buenos Aires. (1era pub. 1961).

Soto, l. (1993) La Didáctica Fenomenológica propuesta por H Freudenthal. Santiago: CIDE.

Varela, F. (1990). Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Barcelona: Ed. Gedisa.

Varela, F. (1996) Etica y Acción, Santiago de Chile: Dolmen Editores.

Published

2006-12-30

How to Cite

Díaz Moreno, L. . (2006). Distinciones de la Didáctica Científica de las Matemáticas para la Investigación de la Enseñanza y los Aprendizajes. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (1), 14–22. https://doi.org/10.70833/rseisa1item5

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...