Como enseñan los docentes y como aprenden los estudiantes de la Universidad Nacional de Itapúa

Como enseñan los docentes y como aprenden los estudiantes de la Universidad Nacional de Itapúa

Authors

  • Nilse Graciela Ferreira Altamirano Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Keywords:

UNI, T–L, TIC’s, strategy, teaching resources, learning, teaching, attitude, skill, motivation, educational paradigm, innovation, creativity, technology

Abstract

From the investigation lineament “University Teaching: developing skills and teaching strategies”, is addressed in particular the way teachers teach and how students learn in the UNI, answering questions about the characteristics of T-L process, teaching resources used, concept of “learning” and educational paradigms that involve teaching. It aims to achieve the research objectives in order to obtain a diagnosis Of the current situation of the institution regarding the variables analyzed. The level of research is exploratory and descriptive, a mixed approach. The universe is composed of faculty members and students of UNI. The instruments were applied to 252 units of analysis in a population of 3,381. The sample provides 90% accuracy with 5% sampling error. The collection of data and information is performed during the months of June, July and August 2010 in the different academic units of the National University of Itapúa, Encarnación, Paraguay. The research results allow us to infer that the relevant characteristics of the T–L process are related to personal attitudes of professors, knowledge owned by them, knowledge of the objectives and usefulness of each item developed, that the type of teaching and learning strategies implemented favor knowledge processes and it is necessary to strengthen the structural organization of classes and highlights the awareness of students in that self-motivation is “their” responsibility. The teaching resources used in the development of classes contribute positively to their learning. Teaching practices are part of the educational paradigms that enable students to construct their learning, ponder over it and socialize.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilse Graciela Ferreira Altamirano, Universidad Nacional de Itapúa. Encarnación, Paraguay.

Doctora en Gestión Educacional por la Universidad Nacional de Itapúa;

Docente Investigador – Área Ciencias Sociales-Educación – UNI

Licenciada en Ciencias de la Educación – Especialista en Docencia Universitaria

References

Díaz, Frida y Otros, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista, 2ª Edición, Edición McGraw-Hill, México, 2004.

FARIÑAS, L. G., Maestro, una estrategia para la enseñanza. Editorial Academia, La Habana. 1995.

RUIZ C., Juan, Aprender y Enseñar en la Universidad. Iniciación a la docencia universitaria, Universidad de Jaén, 1ª Edición, Gráficas La Paz, 1999.

SEVILLANO G., María Luisa, Didáctica del Siglo XXI, Ejes en el aprendizaje y enseñanza de calidad, McGraw-Hill, España, 2005.

Revistas y Publicaciones Científicas consultadas CHÁVEZ M., Itzel, idarky@hotmail.com, junio 2010. La Nueva Universidad Cubana y su contribución a la universalización del conocimiento, Colectivo de Autores, Editorial Félix Velilla, La Habana, Cuba, 2006.

Revista Científica, Año 3, Nº 1, volumen 5, Visión de futuro, Competitividad Empresarial, Universidad Nacional de Misiones, Facultad de Ciencias Económicas, 2006.

Tesis Doctorales para la integración, trabajos ganadores en la convocatoria CAB, Convenio Andrés Bello, Nomos Impresores, 1ª Edición, Colombia, 2008.

Published

2010-12-30

How to Cite

Ferreira Altamirano, N. G. (2010). Como enseñan los docentes y como aprenden los estudiantes de la Universidad Nacional de Itapúa. Journal on Studies and Research of Academic Knowledge, (4), 46–49. Retrieved from https://revistas.uni.edu.py/index.php/rseisa/article/view/35

Issue

Section

Research Articles

Categories

Loading...