Prioritizing Clinical Expertise over Didactics: The Commitment of Supervised Professional Practice (SPP) in University Health Education, 2024.
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa19item714Keywords:
Education, Learning and Training, Public UniversitiesAbstract
Supervised Professional Practice (SPP) is the essential link between academic training and the development of practical competencies in the health field. However, a critical gap persists in its effective implementation in the Paraguayan university context. This study aimed to analyze structural deficiencies in the teaching-learning process of SPP in Paraguayan universities and propose pedagogical optimization strategies. A concurrent, parallel, mixed-methods design (triangulation), non-experimental, cross-sectional, and descriptive approach was used. This approach allowed to contrast the quantitative perceptions of (N=329) among students (319), PPS coordinators (5) and technical teachers (5) with the qualitative interpretations on the structural causes of the gaps, achieving a holistic understanding of the phenomenon. The results demonstrate significant limitations in institutional management, infrastructure, and, crucially, in the pedagogical training of instructors. 30.7% of students rated the PPS as "mediocre" or deficient, and 33.0% perceived little institutional interest in improving these processes. The qualitative analysis triangulated these data, revealing that the PPS is compromised by prioritizing the instructor's clinical expertise over their didactic competence. This gap impedes the effective implementation of the Competency-Based Training (CBT) model. It is concluded that the quality of the PPS is directly linked to the implementation of policies that require and certify the pedagogical competence of health professionals who act as supervisors.
Downloads
References
Acosta Cervantes, J. L., Bayas Romero, E. L., Manobanda Calberto, L. I., & Tapia Peralta, S. R. (2023). Estrategias de enseñanza para el mejoramiento de la práctica docente en Latinoamérica: Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3069–3087. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5553
Agudelo-Hernández, F., Plata-Casas, L., Vélez Botero, H., Salazar Vieira, L. M., & Moreno Mayorga, B. (2024). Programa de acción para superar las brechas en salud mental: un modelo teórico de las barreras de implementación desde el personal de salud en Chocó, Colombia. Revista Panamericana de Salud Pública, 48, e49. https://doi.org/10.26633/RPSP.2024.49
Andreozzi, M. (2011). Las prácticas profesionales de formación como experiencias de pasaje y tránsito identitario. Memoria Académica, UNLP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5431/pr.5431.pdf.
Castillo, D. (2012). Prácticas Profesionales. Cap. 2. Universidad de las Américas Puebla. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lhr/castillo_d_ep/capitulo2.pdf.
Congreso Nacional de Paraguay. (2016). Ley Nº 5636 / Pasantía educativa laboral técnica superior. https://www.bacn.gov.py/leyesparaguayas/5153/pasantia-educativa-laboral-tecnica-superior
Cruz Jaime, I., et al. (2024). Competency-Based Education in Health Professions: Challenges and Perspectives. Revista Transdisciplinar, 4(7). DOI: https://doi.org/10.29105/transdisciplinar4.7-149.
Decoud, S. C. (2012). Las PPSen la sociedad del conocimiento. Experiencias desde la contabilidad de gestión. Revista del Instituto Internacional de Costos, 1, 28–47. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v5i9.9432.
Díaz, M. (2019). Formación profesional y sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(28), 5-25. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.28.592
Duarte de Krummel, M., Kwan Chung, C. K., Riquelme Benítez, C. R., & Jaime Rodas, C. A. (2024). Evaluación de las Prácticas Profesionales Supervisadas: Análisis de Informes y su Relevancia en la Educación Universitaria. Revista Científica Epistemia, 8(2), 1–13. https://doi.org/10.26495/erc.2854
Espíndola, L., Rodríguez, J., & Núñez, P. (2022). Mentoría universitaria y formación por competencias. Revista Educación y Futuro, 47(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8352460.
Espinoza Riveros, V. (2022). Incidencias de las pasantías en la formación universitaria. Revista Ciencias Sociales, 4(1), 23-32. http://scielo.iics.una.py/pdf/rccsociales/v4n1/2708-0412-rccsociales-4-01-23.pdf.
García, A., López, M., & Ríos, C. (2023). Simulación clínica como herramienta educativa. Educación Médica, 24(2). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.09.005
Gomes, M., & Snell, L. (2021). Challenges of implementing competency-based medical education postgraduate training programs: The issue of context: Desafíos de la implementación de programas de formación de posgrado en educación médica basada en competencias: La cuestión del contexto. ARS MEDICA. Revista de Ciencias Médicas, 46(4), 40–43. https://doi.org/10.11565/arsmed.v46i4.1862
Gómez, L. (2020). Acompañamiento pedagógico en la formación profesional. Revista Iberoamericana de Pedagogía, 26(1), 88–102. https://revibped.org/2020/88.
Gore, T. (2024). How to Map Clinical Simulation Into the Curriculum in Competency-Based Education. HealthySimulation.com. https://www.healthysimulation.com/healthcare-simulation-curriculum-mapping-competency-based-education/
Hernández Cantero, P., & Arias Sánchez, L. (2014). Gestión de procesos en PPS universitarias. VirtualPro, 11(1). https://www.virtualpro.co/revista/avances-vol-11-num1/8
Hernández, P. (2024). Tecnologías aplicadas a la enseñanza en salud. Revista Innovación Educativa, 26(3). DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-17752024000300008
Jones, B. (2024). jones 2021 LearnerEngagement. Researchgate, 11, 47–74. https://www.researchgate.net/publication/380879832_jones_2021_LearnerEngagement
López Sánchez, P. (2011). Aprendizaje colaborativo para la gestión de conocimiento en redes educativas en la Web 2.0. Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://docta.ucm.es/entities/publication/8690ec00-e54b-47fb-a450-ed9321a640b.
Mercato del lavoro. (2014, abril 29). Le parole del lavoro: un glosario internacional/16 - La noción de prácticas profesionales y pasantías en América Latina. Bollettino ADAPT. https://www.bollettinoadapt.it/le-parole-del-lavoro-un-glosario-internazionale16-la-nocion-de-practicas-profesionales-y-pasantias-en-america-latina/.
Montoya Díaz, E. P. (2019). Importancia de prácticas profesionales en la carrera de Contaduría Pública y Finanzas. Revista Multi-ensayos, 5(1), 22-26. http://revistas.utb.edu.ec/index.php/multiensayos/article/view/103
Peña, T., Castellano, Y., Díaz, D., & Padrón, W. (2016). Las prácticas profesionales como potenciadoras del perfil de egreso. Paradigma, 37(1), 211–230. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512016000100011
Pilco Yance, W., & Torres Pineda, R. (2014). Evaluación de las prácticas preprofesionales en estudiantes universitarios de salud. Revista Científica de la UTP, 2(3). https://revistas.utp.edu.pe/index.php/rcutp/article/view/112
Porto, A., & Gardey, P. (2013). Prácticas profesionales en la formación académica.Definición.net. http://definicion.de/practica-profesional/
Santos, M., Lima, S., Vieira, C., Slullitel, A., Negri, E., & Pereira Junior, G. (2023). Simulação in situ e suas diferentes aplicações na área da saúde: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Educação Médica, 47. https://doi.org/10.1590/1981-5271v47.4-2022-0196
Torres, F. (2021). La didáctica clínica en PPS universitarias. Revista de Pedagogía Universitaria, 19(4), 78-95. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000400078
Vessuri, H. (1993). Desafíos de la educación superior en relación con la formación y la investigación. Revista Iberoamericana de Educación, 2(50). https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie02a06.htm
Villao Ramírez, J. G. (2015). La incidencia de las prácticas preprofesionales en el futuro laboral de los estudiantes [Tesis de grado]. Universidad de Guayaquil. https://biblioteca.semisud.org/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=288962
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 Emiliano Sotelo Segovia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.




