Critical thinking, as a tool for the construction of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.70833/rseisa19item678Keywords:
Pensamiento Crítico, Construcción del Conocimiento, EducaciónAbstract
This study analyzes the influence of critical thinking on the construction of knowledge through bibliographic research. 88 documents were reviewed, of which 10 were selected for their relevance within the sampling system. The methodology used was qualitative, based on the exploration, evaluation and classification of relevant texts, applying the PRISMA 2020 method as a framework for systematic review. The results show that critical thinking is fundamental in the learning process and can be developed through various techniques, such as text analysis, debates, problem solving, research, self-reflection and argumentation. These strategies encourage informed decision-making and strengthen intellectual autonomy. There is consensus on the importance of critical thinking, although the methodologies for its development vary. While some approaches prioritize systematic structures, others promote an integrative vision. Beyond the academic field, critical thinking is an essential skill in the 21st century, favoring personal and professional growth. Its role in the generation and validation of knowledge responds to the demands of each historical context, consolidating it as a pillar of contemporary education.
Downloads
References
Bavaresco, A. (2017). Investigación educativa. Caracas: Tricolor. Recuperado de https://1library.co/document/oz1n80dy-proceso-metodologico-en-la-investigacion-bavaresco-reduc.html1Library+1ISBN Cloud+1
Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), 5–14. https://doi.org/10.24215/23468866e031
Corzo, A., & Chacón, C. (2018). Desarrollo del pensamiento crítico desde la perspectiva de un grupo de docentes universitarios. Acción Pedagógica, 27(1), 34–49. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7442971.pdfDialnet
Cuadra, A. (2020). El pensamiento crítico como competencia básica: Una propuesta de nuevos estándares pedagógicos. IXTLI: Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 2(4), 127–148. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7568883.pdf
Deroncele, A., Nagamine, M., & Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532–546. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Angel-Deroncele-Acosta/publication/343079756_Desarrollo_del_pensamiento_critico_Development_of_critical_thinking/links/5f15a1d892851c1eff219960/Desarrollo-del-pensamiento-critico-Development-of-critical-thinking.pdfResearchGate+1ResearchGate+1
González, L. (2020). Enseñanza de la biología y pensamiento crítico: La importancia de la metacognición. Revista de Educación en Biología, 23(1), 1–21. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/113407CONICET Digital
Gutiérrez, F. (2020). Una reflexión interdisciplinar sobre el pensamiento crítico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(1), 11–39. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1341/134135724002.pdfRedalyc+1Redalyc+1
Jadad, A. R., Moore, R. A., Carroll, D., Jenkinson, C., Reynolds, D. J., Gavaghan, D. J., & McQuay, H. J. (1996). Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: Is blinding necessary? Controlled Clinical Trials, 17(1), 1–12. https://doi.org/10.1016/0197-2456(95)00134-4
Martín, M. (2013). Análisis histórico y conceptual de las relaciones entre la inteligencia y la razón. [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. Repositorio Institucional RIUMA. Recuperado de https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/2666Riuma
Micheli, A. (2015). En torno a la evolución del pensamiento científico. Archivos de Cardiología de México, 85(4), 323–328. Recuperado de https://www.archivoscardiologia.com/previos/%282015%29%20ACM%20Vol%2085.%204%20OCTUBRE-DICIEMBRE/ACMX_2015_85_4_323-328.pdfarchivoscardiologia.com
Ortiz, M. (2018). Elementos ontológicos del pensamiento crítico. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 53–74. https://doi.org/10.14201/teoredu3015374Academia+2Revistas eUSAL+2Revistas eUSAL+2
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Robles, P. (2019). La formación del pensamiento crítico: Habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 13–24. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171022002.pdfRedalyc
Tamayo, O. (2017). Interacciones entre naturaleza de la ciencia y pensamiento crítico en dominios específicos del conocimiento. Enseñanza de las Ciencias, 35(3), 521–526. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/32_-_Interacciones_entre_Naturaleza_de_la_Ciencia_y_Pensamiento_Critico.pdfDipòsit Digital de Documents+1Dipòsit Digital de Documents+1
Tamayo, O., Zona, R., & Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación: Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111–133. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8669287Dialnet
The Adecco Group. (2022). Pensamiento crítico y toma de decisiones. Recuperado de https://www.adeccoinstitute.es/talento-y-formacion/pensamiento-critico-y-toma-de-decisiones/
Uribe, R., & Gutiérrez, M. (2023). Concepciones acerca del pensamiento crítico en la enseñanza primaria y secundaria: Una revisión bibliográfica. Revista Innova Educación, 5(1), 91–107. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.01.006ResearchGate+1Revista Innova Educación+1
Velázquez-Tejeda, M. E., Cruzata-Martínez, A., Flores-Chirinos, J. O., & Jiménez-Chumacero, R. V. (2023). El pensamiento crítico: un reto de la enseñanza actual. Revista Conrado, 19(91), 125–131. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2930

Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Mario Moctezuma Baños

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License CC-BY
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in any way that suggests that you or your use is endorsed by the Licensor.